چکیده:
آلودگی محیطزیستی مسئلهای قابلتوجه در میان دانشگاهیان و صاحبان کسبوکار است و در دهههای گذشته. تولید سبز پایدار مبتنی بر نوآوری سبز به یک روند جهانی تبدیل شده است. نوآوری سبز شامل نوآوری محصول سبز (ویژگیهای محصول سازگاربامحیطزیست) و نوآوری فرآیند سبز (استفاده کا ارآمد از انرژی یا مواد خام در فرآیند تولید) است. هدف این پژوهش, بررسی اثرات نوآوری سبز بر برندسازی در یک شرکت تولیدکننده مواد شیمایی است. پژوهش کنونی از نوع کمی. توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان سازمانی شرکت راک شیمی میباشند که بهصورت سرشماری و از طریق ایمیل سازمانی برای کلیه مشتریان لینک پرسشنامه آنلاین ارسال گردد و درنهایت ۱۵۳ پرسشنامه با نرمافزار اسمارت پی.ال.اس تحلیل شد. نتایج نشان داد که نوآوری سبز (در محصول و فرایند) بر آگاهی از برند مشتریان تاثیر گذاشته و تصویر برند (سبز) را میان مشتریان بهبود بخشیده است. با توجه به اینکه ایران کشوری است که در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز دارای موقعیت مناسب و ژئواستراتژی است و به همین دلیلء میزان آلایندههای زیستمحیطی (آبوهوا و -) توسط این کارخانهها و پالایشگاهها زیاه است. پذیرش مسئولیت اجتماعی شرکتی در جهت حفظ محیطزیست و تغییر نوآورانه در فرایندها و محصولات تا حد امکان میتواند نظر مشتریانی که به توسعه پایدار اهمیت میدهند. تغییر داده و خود را بهعنوان برندی سبز معرفی کنند. نوآوری سبز بر عملکرد سازمانی آنها در ادامه مفید و سودآور خواهد بود.