چکیده:
مسئولیت اجتماعی شرکتها در سالهای اخیر به موضوعی حساس و قابل توجه تبدیل شده است مدیران هنگام تصمیم گیری بر اطلاعات مالی مندرج در صورتهای مالی واحدهای تجاری به ویژه بر سود گزارش شده تکیه میکنند. انتظارات مردم به پیش بینی آنها بستگی دارد. برآورد سود هر سهم اطلاعات جدیدی در مورد وضعیت شرکتها است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی کارکنان شرکت بیمه ایران مبنی بر مدیریت سود واقعی و خوانایی گزارش مالی می باشد، برای انجام این پژوهش 30 شرکت نمایندگی بیمه ایران که در شهر تهران فعالیت میکنند و از بین آن ها 30 شرکت به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردید. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که دادههای جمع آوری شده توسط پرسشنامه ها در نرم افزار spss نسخه 23 مورد ارزیابی قرار گرفت، نتایج حاصل از آزمون رگرسیون فرضیه های پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر مدیریت سود واقعی تاثیر گذار میباشد و همچنین خوانایی گزارشگری مالی نیز بر مدیریت سود واقعی اثرگذار است.