چکیده:
چرخه ی ثابت برای یک درس فارسی یکی از نکاتی که برای معلمین با برنامه بسیار مهم است، اینکه برای هر ساعت کلاس خود برنامه مشخص و از پیش تعیین شده داشته باشند که داشتن این برنامه معمولا از معلمین زمان بسیار زیادی می گیرد. اما آیا راهی هست که هم بتوان برنامه خوبی داشت و هم زمان کمی برای آن صرف کرد؟ بعضی از دروس ابتدایی، دارای خاصیت ویژه ای هستند. خاصیت ویژهی آنها این است که دارای نظم خاصی هستند که می شود برای این نظم خاص، برنامهی ثابتی طراحی کرد که در هر درس تکرار شود. به عنوان مثال درس فارسی دارای این خاصیت است. که همیشه با یک متن شروع می شود و در پایان متن فعالیت درست نادرست دارد. بعد از آن فعالیت نگاه کن و بگو و واژه سازی و بیاموزو بگو و در آخر درس یک متن بخوان و بیندیش و یا یک شعر بخوان و حفظ کن دارد. برای یک چنین برنامهی ثابتی می توان یک چرخهی تدریس طراحی کرد و هر جلسه طبق آن چرخهی ثابت برنامهی تدریس را پیش برد. به این ترتیب دیگر مهم نیست که درس چندم باشیدف فقط کافیست بدانید امروز نوبت کدام فعالیت است و طبق الگوی ثابت آن فعالیت، برنامهی خود را اجرا کنید. برای تهیهی این چرخه، ابتدا باید بدانیم که برای هر درس فارسی چقدر زمان داریم. طبق تقویم آموزش و پرورش، برای هر درس فارسی باید ٣ زنگ املا، ٢ زنگ انشا و ٣ زنگ فارسی درهفته داشته باشیم که مجموعا می شود ٨ زنگ. ما این مباحث را با هم ادغام کرده و تبدیل به یک برنامه ی واحد کردیم. طبق محاسبهی ما، اگر تعداد کل زنگ های فارسی در طول یک سال تحصیلی را محاسبه کنیم و آن را بر تعداد دروس کتاب فارسی تقسیم کنیم، برای هر درس تقریبا ١٣ زنگ فرصت داریم. پس بیایید برای این ١٣ زنگ، یک برنامهی عالی بریزیم و هیچ مطلبی را جا نیندازیم و به همهی کارهای برنامه ریزی شده ی خودمان برسیم. برنامه ی زیر پیشنهادی است و هر معلمی می تواند با تجربهی خود این برنامه را برمی سازی کند.