چکیده:
معادلات یکی از مهمترین مفاهیم در ریاضیات پایه است که دانش آموزان با آن آشنا میشوند. مبحث معادلات تقریبا در اکثر مباحث ریاضیات و همچنین در تعدادی از مسائل روزمره زندگی مورد استفاده است. اگر به خوبی یاد گرفته نشود فهم ریاضیات دانش آموزان دچار مشکل میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی درک و فهم دانش آموزان و بدفهمیهای موجود در پایه دهم از مبحث معادلات درجه دوم است. این مطالعه به روش توصیفی-پیمایشی انجام گردیده است. نمونه مورد مطالعه، ١١٠ نفر از دانش آموزان منطقه ١٧ شهر تهران و شهرستان اسلامشهر استان تهران است که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، آزمونی شامل ٨ سوال بود که با توجه به نمونه آزمایش هیچ سوالی از آن حذف نگردید و آزمون اصلی با همان ٨ سوال برگزار شد. روایی محتوایی در این آزمون با تنظیم جدول هدف -محتوا و روایی صوری آن توسط تعدادی از معلمان پایه دهم و برنامه ریزان درسی و صاحب نظران در زمینه آموزش ریاضی تایید شد. همچنین پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ ٠,٧٣٧ مورد تایید واقع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دانش آموزان در حل معادله فقط به حفظ کردن یک مجموعه رویهها و الگوریتمهای جدا از هم عادت کردهاند. دانش آموزانی که الگوریتمها را به صورت منفصل از هم فرا میگیرند، برای حل هر مسئلهای باید رویهای جدیدی به آنها معرفی شود و در حل مسائل به دلیل برخورداری از دانش رویهای سطحی انعطاف پذیری لازم را ندارند و نمیتوانند رویههای مناسبی در حل مسئله مورد نظر به کار بگیرند یا بسازند. از دیگر نتایج این پژوهش میتوان به عملکرد ضعیف دانش آموزان در طرح مسائل بازپاسخ اشاره کرد. در این پژوهش از پایان نامههای مختلفی و تعدادی از مجلات علمی استفاده شد.