چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی الگوی پارادایمی توسعه ورزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از طریق رسانههای جمعی انجام شده است. روش پژوهش از نظر راهبرد کیفی و از لحاظ هدف و ماهیت، توسعهای-کاربردی به روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین است. مشارکتکنندگان در کار میدانی تحقیق: خبرگان دانشگاهی مدیریت ورزشی، ارتباطات و رسانه و مدیران ستادی ورزش نیروهای مسلح با نمونهگیری به روش نظری بودند که طی مصاحبه با صاحبنظر بیستم، اشباع نظری حاصل گشت. تجزیه و تحلیل دادهها با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختاریافته در طی پنج دور مصاحبه تا رسیدن به اجماع نظری جهت شناسایی مقولههای پدیدۀ مرکزی، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها صورت گرفت. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری طبق شیوه نامه محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه پژوهش تایید شد و پایایی آن نیز با معیار پیاسکات (ضریب توافق بین کدگذاران) 95/0 محاسبه شد.نتایج کیفی در قالب 28 مقوله، 165 کد مفهومی و 218 گویه در دل ابعاد ۶ گانه الگوی پارادایمی بهصورت شرایط علّی (6 مقوله، 38 مفهوم و 43 گویه)، پدیده اصلی و مرکزی (4 مقوله، 12 مفهوم و 21 گویه)، راهبردها (3 مقوله، 28 مفهوم و 45 گویه)، شرایط زمینهای (6 مقوله، 32 مفهوم و 37 گویه)، شرایط مداخلهگر یا میانجی (5 مقوله، 23 مفهوم و 30 گویه)، و پیامدها (4 مقوله، 32 مفهوم و 42 گویه)، جای گرفتند. در نتیجه پیشایندها و برآیندهای توسعۀ ورزش نیروهای مسلح ایران از طریق رسانههای جمعی میتواند مفید و کاربردی باشند. توسعۀ ورزش نیروهای مسلح در کشور مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفهای است.
AbstractThis research has been done with the aim of designing a paradigm model for the development of sports of the Islamic Republic of Iran’s armed forces through mass media. The research method is in terms of qualitative strategy and in terms of purpose and nature, developmental-applied according to the foundation’s data theorizing method with the Strauss and Corbin approach. The participants in the field work of the research were academic experts in sports management, communication and media, and managers of the sports headquarters of the armed forces by theoretical sampling, and theoretical saturation was achieved during the interview with the 20th expert. Data analysis was done with open, central and selective coding of documents and semi-structured interviews during five rounds of interviews until reaching a theoretical consensus to identify the categories of the central phenomenon, causal conditions, background, intervention, strategies and consequences. The research tool was the coding sheets according to the researcher’s guidelines, the validity of which was confirmed by the members of the research group, and its reliability was calculated using the P-Scott criterion (agreement coefficient between coders) of 0.95. Qualitative results in the form of 28 categories, 165 conceptual codes and 218 items in the heart of the 6 dimensions of the paradigm model in the form of causal conditions (6 categories, 38 concepts and 43 items), the main and central phenomenon (4 categories, 12 concepts and 21 items), strategies (3 categories, 28 concepts and 45 items), background conditions (6 categories, 32 concepts and 37 items), intervening or mediating conditions (5 categories, 23 concepts and 30 items), and consequences (4 categories, 32 concepts and 42 items) ), took place. As a result, the antecedents and results of the development of sports of the Iranian armed forces through mass media can be useful and practical. The development of armed forces sports in the country requires structural, strategic, managerial and professional reforms.
خلاصه ماشینی:
6. 4 سيد عباس طباطبايي،١ حميد قاسمي*،٢ ابوالفضل فراهاني 3 تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٤/٠٩ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٥/١٢ چکيده اين پژوهش با هدف طراحي الگوي پارادايمي توسعه ورزش نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از طريق رسانه هاي جمعي انجام شده است .
بنابراين پژوهش حاضر، ضمن تدوين الگوي جامع شرايط زمينه اي و بسترساز و همچنين عوامـل مداخلـه گـر و ميـانجي ، تحقـق اهداف و برنامه هاي راهبردي توسعه ورزش ن م را با ذکر شرايط علي و پيامدهاي آن تبيين نموده است و در صدد پاسخ به سوالات زير ميباشد: ١- الگوي مطلوب جهت توسعۀ ورزش نيروهاي مسلح با رويکرد رسانه هاي جمعـي چيست ؟ ٢- مقوله هاي کليدي و مؤثر توسعۀ ورزش در نيروهاي مسلح با رويکرد رسـانه هـاي جمعي کدامند؟ ١-٢.
(٤) شيرواني و همکاران (١٣٩٩) در تحقيق خود با عنوان «شناسايي و رتبه بندي عوامـل توسعه ورزش کارکنان رسته بهداشت و درمان نيروهاي مسلح » به ايـن نتيجـه رسـيدند کـه مهمترين ابعاد به ترتيب شامل زيرساخت ، توسـعه مشـارکت ، مـديريت ، عوامـل محيطـي و عوامل فردي هستند و با توجه به يافته ها بوجود آوردن زيرساختهاي لازم در حوزه ورزش در بخش هاي مختلف براي افزايش مشارکت کارکنان ضروري است .
روش شناسي تحقيق اين پژوهش از نظر راهبرد کيفي است که از لحاظ هدف و ماهيت ، توسعه اي-کـاربردي با روش نظريه سازي داده بنياد با رويکرد نظام مند اشتراوس و کوربين به شناسايي و تـدوين الگوي پارادايمي توسعه ورزش نيروهاي مسلح از طريق رسانه هاي جمعي پرداختـه اسـت .