چکیده:
هدف:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی با تعهد سازمانی مدیران مرد مدارس متوسطه دوره اول شهر منوجان آغاز
گردید.
روش پژوهش :
روش پژوهش توصیفی همبستگی است .جامعه آماری شامل کلیه مدیران مرد مدارس متوسطه دوره اول شهرمنوجان می –
باشد که 55 نفر بودند و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و بر اساس جدول مورگان ، تعداد
48 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد.ابزار مورد استفاده در این پژوهش ، پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران( 2004 ) و
پرسشنامه تعهد سازمانی مودی ، استیرز و پورتر( 1979 ) بوده است.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده
شد.
یافته ها و نتایج :
نتایج نشان داد که بین هوش فرهنگی با تعهد عاطفی ، تعهد هنجاری و تعهد مستمر مدیران رابطه مستقیم و معنادار وجود
دارد.تعهد هنجاری بیشترین و تعهد عاطفی کمترین رابطه با هوش فرهنگی داشته است؛ و بطور کلی هوش فرهنگی با تعهد
سازمانی مدیران رابطه مستقیم و معنادار دارد.