چکیده:
یکی از سنین مهم در زندگانی بی شک دوران نوجـوانی اسـت ،دراین دوران عـلاوه بـر تغییـرات فیزیولـوژیکی و صـفات ثانویـه جنسی،چالش های اساسی نظیر هویت یابی مطرح می شود.که نوجوان به دنبال پاسخ "من کیستم ؟" اسـت و ممکـن اسـت بـه خوبی هویت خود را نشناسد و دچار بحران هایی نظیر بحران هویت شود،نظریه پردازانـی ماننـد اسـتنلی هـال و اریکسـون در نظریه های خود به نوجوانی اشاره هایی کردند،در نظریه مشهور هویت اریکسون که بـه خـوبی رونـد و بحـران هـایی کـه یـک نوجوان می تواند با آن دست و پنجه نرم کند مطرح شده است ،ائمه علیه السلام که با توجه به ابعاد اخروی که هدف از آفرینش رسیدن به کمال و قرب الهی است هویت دینی افراد را حائز اهمیت می دانند و امـام علـی (ع ) در کتـاب خـود،نهج البلاغه ،بـه نوجوانی و هویت آنان توجه داشتند.ازاینرو،پژوهش حاضر با هدف تطبیق دوره نوجوانی در روان شناسی و نهج البلاغـه صـورت گرفته است ،این پژوهش از نوع تحلیلی-کتابخانه ای است که پس از مطالعه و بررسی کتاب نهج البلاغـه و کتـب مختلـف روان شناسی مراحل رشد را از دید نماینده اسلام "امام علی (ع )" و نماینده معروف نظریه اجتماعی- روانی "اریکسون " پرداخته انـد که نتیجه این پژوهش با مروری اجمالی بر تمام مراحل رشد از نظر اریکسون و تطبیق آن با دیـدگاه امـام علـی ایـن بـود کـه اریکسون هویت از دوران نوجوانی را محدود به دنیا کرده است ولیکن امام علی هویت را به گونـه ای قلمـداد نمـوده اسـت کـه سعادت در دنیا و رستگاری را به ارمغان آورده باشد.