چکیده:
امروزه به کارگیری یادگیری الکترونیکی مستلزم ایجاد شرایطی است که از دیدگاه سیستمی آمادگی الکترونیکی نامیده می شود. پژوهش حاضر به دنبال بررسی وضعیت شاخص های آمادگی الکترونیکی در دانشگاه افسری امام علی (ع) بوده است. پس از بررسی مدل های گوناگون ارزیابی آمادگی الکترونیکی، از مدل CID، ارایه شده توسط دانشگاه هاروارد استفاده گردید. در این پژوهش از دو پرسشنامه مستقل شامل پرسشنامه واقعیت های موجود، جهت گردآوری اطلاعات از مسیولین ICT دانشگاه و پرسشنامه ادراک، جهت بررسی نگرش کاربران نسبت به وضعیت ICT دانشگاه استفاده شده است. پس از مشخص شدن روایی، اعتبارسنجی پرسشنامه ها توسط ضریب آلفای کرونباخ مقدار 6/7 را نشان داد. در پژوهش توصیفی و با هدف کاربردی فوق که تجزیه و تحلیل داده های آن از طریق نرم افزار AMOS انجام شد، یافته ها نشان دادند که دانشگاه در بسیاری از شاخص ها از وضعیت مطلوب عقب تر بوده و در عین حال در حوزه هایی که مرتبط با کاربران بوده اند تا حدودی وضعیت مطلوب تری وجود دارد.
Use of e-learning, today, requires the creation of conditions called, in a systematic view, e-readiness. This study sought to assess the status of e-readiness indicators at Imam Ali Officers' Academy. Examined the various e-readiness assessment models, the CID model provided by Harvard University was selected. In this study, two independent questionnaires were used to survey the attitude of the users towards the status of the university's ICT; including the existing factsheets for collecting information from the university's ICT authorities and perception questionnaire. After validation, the reliability assessment of the questionnaires by the Cranbach's Alpha coefficient was equal to 6.7. With the mentioned purpose, in a descriptive study, the analysis of data through AMOS software demonstrated that, the academy, although, was inferior in many indexes to the desired situation, to some extent, in the users' related areas, have more favorable situation.
خلاصه ماشینی:
2 1- Readiness Guide for Living in the Networked World 2 -Mutula and Brakel در ادامه ، مدلهايي که حاصل مطالعات متعدد در سطح جهاني هستند معرفي ميشوند که شاخص هاي اين الگوها در جدول (١) قابل مشاهده است : ١) راهبرد APEC١ (٢٠٠٠) براي ارزيابي آمادگي براي تجارت الکترونيکي: مؤسسه APEC براي ارزيابي آمادگي الکترونيکي توجه خود را به تجارت الکترونيکي معطوف ميکندو در مجموع اين الگو شش گروه از شاخص ها را براي ارزيابي آن در نظر ميگيرد.
٥) راهبرد CIDCM٤ (١٩٩٨): مرکز توسعه بين المللي و مديريت تعارض دانشگاه مريلند اين 1 -Asian Pacific Economic Corporation 2- World Information Technology and Services Alliance 3- McConnell 4- Center for International Development Conflict Management تحقيقات را انجام و در سال ١٩٩٨ ارائه کرده است .
اين ابزار توسط گروه فناوري اطلاعات واقع در 1- Bridges 2-E-economy 3- E-society 4- Readiness for the networked world- a guide for developing countries مرکز توسعه بين المللي١دانشگاه هاروارد توسعه يافته است .
٢- افزايش پهناي باند اينترنت دانشگاه و تعداد رايانه تحت شبکه به منظور فراهم نمودن دسترسي عمومي به اينترنت ، محتواي ديجيتال و خدمات الکترونيکي يکي از حياتيترين مواردي که بايد توسط مديران دانشگاه افسري مورد توجه قرار گيرد بحث خريد پهناي باند اينترنت کافي براي استفاده دانشجويان و اساتيد است (بند ٢،١،٣،١،٣ سند راهبردي جامعه اطلاعاتي ايران ).
CID (2000), “The Readiness for the Networked World: A guide for Developing Countries,” Information Technology Group, Center for International Development, Harvard University: Available on-line at (http://www.