چکیده:
پارکینگ های عمومی امروزه با توسعه روزافزون شهرها وافزایش ترافیک، ازدحام جمعیت، آلودگی و... یکی از مهمترین زیرساخت های سیستم حمل و نقل به شمار می روند. بویژه در ناحیه مرکزی کلان شهرها کمبود پارکینگ ها می توانند بر افزایش ترافیک و کیفیت زندگی شهری تاثیر بگذارد. از این رو، این پژوهش با بررسی یکی از معضلات مهم درناحیه مرکزی کلان شهر اهواز به وضعیت پارکینگ های آن پرداخته است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی- تحلیلی منظور شده است. نوع روش تحقیق به صورت پیمایشی است. تعیین جامعه آماری پژوهش، در یک بازه زمانی با مراجعه مستقیم به پارکینگ های انتخابی پژوهش تعداد 300 نفر وحجم نمونه از طریق روش کوکران 169 نفر در نظر گرفته شده است. برای پایایی پرسشنامه که به دقت و اعتماد پذیری و ثبات نتایج اشاره می کند از ضریب آلفای کرونباخ که مقدار آن 833/0 محاسبه شده است. به منظور ارزیابی وضعیت پارکینگ های پرازدحام واقع در محدوده موردمطالعه، هفت شاخص: مساحت/ظرفیت، داشتن امکانات، وضعیت دسترسی، وضعیت امنیت، وضعیت زیبایی، هزینه ورودی و وضعیت نظافت در نظر و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون تحلیل لازم صورت گرفته است. نتایج تحلیل نشان داد: پارکینگ کارون و رفاه ازنظر شاخص های فوق، با ظریب اولویت نهایی به ترتیب 0574/0 و 0504/0 در رتبه اول و دوم و پارکینگ های آزادگان و علیرضا با ظریب اولویت نهایی 0307/0 و 0281/0 در رتبه های آخر قرار دارند.
Nowadays, with the increasing development of cities and increasing traffic, crowding, pollution, etc., public parking spaces are considered one of the most important infrastructures of the transportation system. The shortage of parking space, especially in the central zone of metropolises, can affect the traffic congestion and the quality of urban life. Therefore, the present research has addressed the condition of its parking spaces by investigating one of the important problems in the central district of ahvaz metropolis. This study is an applied research with a descriptive-analytical approach. It is also a survey research. The research population included 300 people and the sample size (169 people) was selected through the Cochran formula by directly referring to the selected parking lots. Cronbach's alpha coefficient (0.833) has been calculated for the reliability of the questionnaire, which indicates the accuracy, reliability, and internal consistency of the results. Seven indicators: area capacity, availability of facilities, access status, security status, beauty status, entrance fee, and cleaning status were selected to evaluate the busy parking lots located in the study area and necessary analysis was done using shannon entropy. The results showed that Karun, Refah, Alireza, and Azadegan parking lots are ranked first second, and last with the final priority coefficients of 0.0574 and 0.0504, respectively.