چکیده:
زمینه و هدف: تنظیم هیجان و شفقت با خود، دو مهارت مهم در ارتباطات اجتماعی هستند و میتوانند در بهبود روابط خانوادگی نیز موثر با شند. در نوجوانان دارای م شکلات خانوادگی، این دو مهارت ممکن ا ست کمترین حد خود را ن شان دهند و برای حل م شکلات خانوادگی و بهبود روابط میتوان از راهکارهایی برای تقویت این دو مهارت استفاده کرد. مواد و روشها: پژوهش حاضررر از نوت توصرریفی بود جامعه مورد پژوهش شررامل دانش وموزان کلاچ اهارم و پنجم و شررشررم مق 1041 بودند که دارای تجربه طلاق و مرگ - ابتدایی و کلاچ هفتم، هشررتم و نهم مق متوسرر ه اور شررهر تهران در سررار 1041 والدین ، م شکلت عاطفی و اقت صادی خانواده،بودند و یا برخی از این عوامل ف شار زا را تجربه کرده بودند. حجم نمونه با توجه به این که حداقل حجم لازم در تحقیقات تعداد 04 نفر دانش وموز به عنوان با روش نمونه گیری هدفمند و در د سترچ انتخاب شدند که شامل 12 نفر دانش وموز دختر و 12 پسر، بودند. ملاک ورود به نمونه شامل داشتن کسب رضایت والدین و توانایی پاسخ به پرسش نامه بود. یافتهها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از پرسشنامه شفقت خود و پرسشنامه اندازه گیری راهبردهای تنظیم هیجان.از طریق نرم افزار وماری spss_22 از طرق روش ومار تو صیفی و ا ستنباطی بد ست ومده و با ا ستفاده از روش وماری t م ستقل ن شان می دهد که بین شرفقت با خود 1۱۱ /. وتنظیم هیجان 2۷ /. راب ه مسرتقیم و معنادار وجود دارد با اسرتفاده از خرده مقیاچ های پژوهش و فرضیات فرعی پژوهش میانگین و انحراف استاندارد و خ ای انحراف معیار استفاده شد. نتیجهگیری: هدف از پژوهش حاضر مقایسه راب ه تنظیم هیجان و شفقت با خود در نوجوانان دارای مشکلات خانوادگی بوده است.که بر روی جامعه وماری 04 نفر) 12 دختر، 1۷ پسر(اجرا شده است. یافته های حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار وماری از طرق روش ومار تو صیفی و ا ستنباطی به د ست ومده ا ست. ن شان می دهد که بین شفقت وتنظیم هیجان راب ه م ستقیم و معناداری وجود دارد، همچنین قابل ذکر است در خرده مقیاچ حاصل در تنظیم هیجان با شفقت رابه مستقیم دارد.