چکیده:
روی آوردن به بین المللی سازی در نظام آموزشی عالی ایران یک ضرورت است که شناخت سایر ملل و فرهنگها، شناخت نیاز جامعه جهانی و توان پاسخگویی به آ نها و تبدیل ایران به قدرت علمی اول منطقه در راستای عملیاتی نمودن اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور از دلایل اصلی این ضرورت هستند. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت داده ها، کیفی است. مشارکت کنندگان 18نفر خبره دانشگاهی بودند که نمونه گیری به دو صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساختاریافته بوده است. که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و به منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته ها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات اساتید و خبرگان آشنا با این حوزه و متخصصان استفاده شده است. عمده ترین یافته ها حاکی از این است که مجموع کدهای بدون تکرار 200 مورد بوده که بر اساس تشابهات مفهومی 126 مفاهیم آزاد از میان آنها استخراج و این مفاهیم در قالب 2 مولفه اصلی (شاخص روبنایی و شاخص زیربنایی) و 14 مولفه فرعی (10 تاروبنایی؛ شاخص های درونداد؛ و 4 تا زیربنایی ؛شاخص های برونداد ؛دسته بندی و براساس مولفه های بین المللی سازی آموزش عالی بدست آمده است. مولفه های شناسایی شده شامل دو عامل درونداد و بیرونداد است که عوامل درونداد به طور مستقیم بر بین المللی سازی تاثیر مستقیم دارد و عوامل برونداد به طور غیرمستقیم تاثیرگذار است.
Internationalization of higher education in Iran is a significant need through which understanding other nations and cultures become possible. Global societal needs must be addressed in this respect. In order to fulfil the 20 – year’s perspective that is documented in the agenda, decision makers have to operationally respond the global societal needs. Method: This study is applied based on purpose and it is qualitative based on data. Participants included eighteen elites (faculty members). Research aids consisted interview for semi constructed sessions. Sampling was done purposefully as well as snowball continued to theoretical scenario. The validity of the qualitative section and the precision of the findings of this research were verified by the opinions of the professors and the experts and the erudite of this field Findings: Totally 200 non repeated words and 126 conceptually same words were obtained. The concepts were divided into 2 main categories (supra-structure and super-structure indicators) and 14 sub- categories (10 supra structures " Input components" and 4 super structures " Output components"). These wree obtained from" the Components of Internationalization of Higher Education". Conclusion: The components were attributed as two groups: input and output components. The input component directly affects the process of internationalization while the output component has indirect effect on the process.
خلاصه ماشینی:
اين توسعه در ابعاد کمي و کيفي و همچنين روش هاي آموزش صورت گرفته است برقراري ارتباط در ميان نظام هاي آموزش عالي از جمله اين گسترش مبادلات بين المللي و دسترسي آسان تر به ، دگرگوني ها بوده است مردمان جوامع مختلف در سايه پيشرفت علم و فناوري ، مفهوم مرزهاي جغرافياي و محصور بودن در يک مکان را به چالش کشيده و نظامهاي آموزشي را با مفهوم شهروند جهاني و مقيد بودن به توسعه و بهسازي اين شهروندان در جاي جاي دنيا آشنا ساخته است (سليمي و همکاران ، ١٣٩٤: ٥٥-٨١) در خصوص بين المللي سازي دانشگاه ها بايد متناسب با فرهنگ و ارزش هاي موردپسند مردم باشد تا بازخورد مناسبي از جامعه دريافت نمايد و رشد اقتصادي کشور سير صعودي داشته باشد تا بودجه درخور و مناسبي براي 1 Marginson 2 Knight 3 UNESCO بين المللي سازي در اختيار دانشگاه ها قرار دهد(پاور، ٢٠١٦: ٥٣-٥٩) در سند چشم انداز (١٤٠٤) ايران ، کشوري با جايگاه اول علمي در سطح منطقه ي آسياي جنوب غربي ترسيم شده که براي اين کار در بخش دانشگاهي، لازم است که دانشگاه هاي کشور به سمت بين الملليسازي آموزش هاي خود حرکت کنند.