چکیده:
مقدمه : امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان بخشی از فرآیندهای تدریس با هدف ایجاد امکان انتقال یادگیری به شیوهای جدید، بهتر، ارزانتر و سریعتر نسبت به روش های کلاسی سنتی در هر دو محیط رسمی و غیررسمی به صورت فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد. گنجاندن ICT در آموزش به طور گسترده توسط کشورهای توسعه یافته پذیرفته شده است. هدف از این مرور نظام مند بررسی نگرش به استفاده از ICT برای اهداف آموزشی در میان دانشجویان علوم پزشکی بود. مواد و روشها: یک مرور نظاممند، در مطالعات بدون محدودیت زمانی، با جستجوی کلیدواژهها در عنوان، چکیده و کلیدواژه های مطالعات در پایگاه دادههای علمی معتبر Embase ، Web of Science ، Scopus ، PubMed در 20 آوریل 2022 مورد کاوش قرار گرفت. همچنین یک جستجو در ادبیات خاکستری با استفاده از موتور جستجوی Google انجام شد تا جدیدترین شواهد ممکن را شناسایی کنیم. مطالعات مقطعی که به بررسی نگرش و درک دانشجویان پیراپزشکی از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای اهداف آموزشی پرداخته بودند، بهعنوان معیار ورود در نظر گرفته شدند. عناوین و چکیده ها به طور مستقل بر اساس معیارهای واجد شرایط بودن غربالگری شدند. پس ازآن، متون کامل بازیابی و به طور مستقل بر اساس معیارهای واجد شرایط بودن غربالگری شدند. برای استخراج دادهها از چکلیستی یکسان استفاده شد. به منظور ارزیابی کیفیت مطالعات ورودی به این مطالعه، از چکلیست ارزیابی انتقادی موسسه جوآنا بریگز1(JBI) مختص مطالعات مقطعی استفاده شد. یافته ها : درمجموع 40 مقاله پس از حذف موارد تکراری شناسایی شد. پس از غربالگری متن کامل مقالات، 14 مطالعه معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. تمامی مطالعات کیفیت ورود به این مرور را داشتند و سوگیری قابل توجهی مشاهده نشد. از 14 مطالعه ورودی، 10 ( 71 درصد( نشان داد که تجربه و دانش ICT برای اتخاذ و پذیرش یک سیستم یادگیری الکترونیکی در کلاس درس تاثیر گذار هستند. از سوی دیگر، 5 ( 36 درصد( مطالعات فقدان مهارت و آموزش های لازم را مانع اصلی استفاه از ICT در اهداف آموزشی گزارش کردند. همچنین در دو مورد از مطالعات موانع اقتصادی کشور را از مشکلات اساسی عدم استفاده از ICT در اهداف آموزشی بیان کردند. نتیجه گیری: در نظر گرفتن ویژگی ها، نگرش ها، باورهای فراگیران و توجه به نگرانیهای آنان عامل اصلی موفقیت ICT است. بطور کلی مطالعات نشان دادند که دانشجویان به عنوان کاربران اصلی نگرش مثبتی به استفاده از ICT در اهداف آموزشی دارند. بااین حال فقدان مهارت و آموزش کافی اصلی ترین مانع استفاده از آن می باشد. همچنین باتوجه به نگرش مثبت و در مقابل موانع اقتصادی موجود، پیشنهاد می گردد سیاستگذاران و مدیران در توسعه زیر ساخت های ICT در بخش آموزشی توجه ویژه نمایند.سطح توسعه اقتصادی کشور است زیرا مشکلاتی که ممکن است از استفاده از آن فناوری جلوگیری کند با کشورهای توسعه یافته متفاوت است.