چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلگر یادگیری مشارکتی در رابطه با جو نوآوری سازمانی و رفتار کارآفرینانه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش مناطق هفتگانه مشهد و تبادکان میباشد که تعداد آنها 859 نفر میباشد که از این تعداد بر اساس جدول جرسی مورگان 256 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات نیز از سه پرسشنامه جو سازمانی دورابجی و همکاران( 1998 )، و پرسشنامه رفتار کار آفرینانه زامتاکیس و موستاکیس( 2007 ) و پرسش نامه یادگیری مشارکتی چو و باولی( 2007 ) استفاده شد. روایی هر پرسشنامه با نظر اساتید مورد تایید قرار گرفت و برای سنجش پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب برای هر یک از پرسشنامه ها 82 / 0 ، 89 / 0 و 88 / 0 گزارش شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که بین جو نوآوری سازمان و رفتار کارآفرینانه رابطه معناداری وجود دارد( 812 / 0 = r ) همچنین نتایج نشان داد که بین مولفه های جو نوآوری سازمانی با رفتار کار آفرینانه نیز رابطه معناداری وجود دارد(چالش/ مشارکت 679 / 0 ، آزادی 719 / 0، زمان ایده 245 / تفریح 612 / تضادها 542 / حمایت از ایده 842 / 0، بحث ها 720 / ریسک پذیری 652 / 0 ). یادگیری مشارکتی در هر سه مولفه خود که شامل پویایی های گروهی ،انجام کار بر روی پروژه و بازخورد میباشد رابطه بین جو نوآوری سازمان و رفتار کارآفرینانه را تعدیل میکند . یادگیری مشارکتی رابطه بین جو نوآوری سازمانی و رفتار کارآفرینانه را تعدیل میکند.