چکیده:
هدف از پژوهش حاضرء تعیین رابطه روابط موضوعی و سبک دلبستگی با درگیری تحصیلی در دانشجویان آزاد زنجان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد زنجان بود که ۱۲۴ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک دلبستگی (هازن و شیورء ۱۹۸۷)» پرسشنامه درگیری تحصیلی (زرنگ» ۱۳۹۱) و پرسشنامه روابط موضوعی (بلء ۱۹۹۵) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری به روش گام به گام انجام شد. نتایج نشان داد که بین روابط موضوعی (موّلفههای بیکفایتی اجتماعی و خود محوری) با درگیری تحصیلی رابطه معنادار منفی وجود دارد (0)> ۰/۰۵). همچنین بین سبک دلبستگی اجتنابی و درگیری تحصیلی (انگیزشی و رفتاری) رابطه معنادار منفی وجود دارد (۰/۰۵>)). یافته دیگر پژوهش نشان داد که درگیری تحصیلی از گیری کرد که روابط موضوعی و سبک دلبستگی سهم بسزایی در درگیری تحصیلی دانشجویان دارد.