چکیده:
اضطراب امتحان یک حالت روان شناختی است که طی سه دهه اخیر مورد توجه روان شناسان واقع شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی مداخله و درمان شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان انجام شد. این پژوهش یک مطالعه مروری از طریق گردآوری تعدادی داده است که که با توجه به یافتههای پیشین و با یکپارچه کردن یافتههای به دست آمده از پژوهشهای گوناگون دیدگاه جامع تری به دست آمده است. به بیان دیگر با در کنار هم قرار دادن یافتههای به دست آمده از پژوهشهای گوناگون موارد مختلف مورد بررسی قرار میگیرند. نتایج این پژوهش نشان داد که یافتههای این پژوهش همگی با یک دیگر هم خوانی داشته و نشان دهنده اثر بخش بودن مداخله و درمان شناختی- درفتاری بر کاهش اضطراب امتحان بوده است، یعنی نتایج پژوهش حاکی از اثر بخشی مداخله و درمان شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان است. همچنین این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری و مداخله و درمان آن بر کاهش اضطراب امتحان و ارتقاء سلامت روان دارد.
Exam anxiety is a psychological state that has been the focus of psychologists for the last three decades.
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of intervention and
cognitive behavioral therapy on reducing exam anxiety. This research is a review study through the
collection of a number of data, which according to the previous findings and by integrating the findings
obtained from various researches, a more comprehensive view has been obtained. In other words, by
putting together the findings obtained from various researches, different cases are examined. The results
of this research showed that the findings of this research were all consistent with each other and indicated
the effectiveness of intervention and cognitive-behavioral therapy on reducing exam anxiety, that is, the
results of the research indicate the effectiveness of intervention and cognitive-behavioral therapy on
Reducing exam anxiety. Also, this result has important implications in the field of teaching cognitivebehavioral
strategies and its intervention and treatment to reduce exam anxiety and improve mental
health.