چکیده:
زمینه وبیان مسئله: افرادی که در عصر اطلاعات و ارتباطات و رشد علمی جوامع زندگی می کنند افرادی آگاه و توانمند هستند که خواهان اختیارنداگرچه امروزه به دلیل اینکه کارکنان تحت فشار مالی زیادی به سر می برند و بیشتر توجه وتمایل آنها به مسائل اقتصادی کار است، ولی به تدریج کارکنان علاقه مند به انجام کارهای با مفهوم و خواهان استقلال شغلی بیشتری در کار خود هستند تا بدین طریق احساس ارزشمندی به آنها دست دهد. کارایی و توسعه دانشگاهها تا حد زیادی به کاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد. هر قدر که دانشگاهها بزرگترمی شوند یعنی تعداد بیشتری دانشجو یا کدمحل رشته تحصیلی گرفته شود بالطبع به مشکلات این نیروی عظیم نیز اضافه میشود، پس با این پژوهش می توان هم به مشکلات کارکنان و هم دانشگاه پی برد. هدف: تعیین روابط بین ابعاد اصلی شغل و ابعاد تعهد سازمانی کارکنان در دانشگاهها روش: در تحقیق حاضر، ضمن مرور ادبیات موضوعی مربوط به ابعاد شغل و تعهد سازمانی در دانشگاهها در قالب تعداد١٢ مقاله و استفاده از تکنیکهای کیفی تحلیل محتوی و فراترکیب، به استخراج یافته های تحقیق اقدام شده است.. یافتهها: در تحقیق حاضر پس از مرور نتایج تحقیقات تجربی، به استخراج روابط بین ابعاد اصلی شغل و تعهد سازمانی کارکنان در دانشگاهها شامل زمینه ونوع شغل، پیشرفت (رشد) شغلی، دانش ومهارت شغلی، توان انگیزشی شغل واحساس رضایت مندی از شغل پرداخته شده است. نتیجه گیری: با توجه به این پژوهش به مدیران منابع انسانی دانشگاهها پیشنهاد می گردد که برای ارایه کار خوب وعالی از کارمندان دانشگاه بایستی توان انگیزشی آنها را بالا برده و آن میسر نمی گردد مگر ایجاد پیشرفت در زمینه شغلشان همچون ارتقا رتبه شغلی وفراهم آوردن زمینه دانش ومهارت در رابطه با شغل کارمندان
Background: The efficiency and development of universities depends to a large extent
on the proper use of human resources. No matter how bigger the universities are, the more
students are taken in the field of study, but the problems of this great power are also
added.
Goal: Determining the Relationship Between Main Dimensions of Job and
Organizational Commitment Dimensions of Employees in Universities
Method: The present research is a descriptive survey of survey type. Survey research is
in the category of descriptive research and includes evaluation of attitudes or beliefs of
employees about the phenomenon studied. In addition, this research is a descriptive
correlational study. Regarding the relationship between variables, the present research is
a correlation study and in terms of environmental studies, it is a field study.
Results :There is a significant relationship between job characteristics and organizational
commitment. Job characteristics affect the individual's organizational commitment.
There is no relationship between the duties and the level of commitment of employees.
The identity of the tasks and the level of commitment of the importance of duties affects
the level of organizational commitment of the employees. Establishing job independence
in the social security organization is weak, but it affects the level of organizational
commitment of employees.
Conclusion: A number of studies indicate a positive relationship between the job domain
and the organizational commitment of the staff. Also, a number of empirical studies have
proven that higher organizational commitment depends on a greater variety of proficiency
in job feedback.