چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش معلمان نسبت به ابعاد تربیتی کمونیسم میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ طرح از نوع توصیفی بوده که با روش کتابخانهای انجام شده است. برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از ادبیات نظریه مندرج در مقالات، متون علمی، کتب وکتب مرتبط در پایگاههای اطلاعات علمی، داخلی وخارجی مرتبط با موضوع استفاده شده است. جامعه پژوهش معلم، مدیران تشکیل می دهند بنابراین موضوع پژوهش شامل کلیه ادبیات نظری وتجربی ومقالات علمی مرتبط با موضوع میباشد که تعدادی از آنها به عنوان نمونه انتخاب شد، که با توجه به تحلیل محتوا مهمترین نکات مربوط به ایدئولوژی تعلیم وتربیت در کمونیسم استخراج گردید ونتایج نشان دادکه نشان داد کمونیسم نیز مکتبی است که پیروان آن اعتقاد دارند که واقعیت جهان وماهیت هستی را ماده تشکیل می دهد وذهن وتمام امورات غیر مادی حاصل حرکات پیچیده ماده میباشد. مارکس، لنین وانگلس از فلاسفه این مکتب محسوب می شوند، که لغو مالکیت خصوصی، اقتصاد دولتی، بینیازی از دین، تشکیلات بزرگ اقتصادی وبنگاههای اقتصادی در انحصار دولت است وهمچنین، کمونیسم به دنبال ایجاد جامعهای برابر ی خواهانه وبدون تبعیض است، واگر بخواهیم نظام تعلیم و تربیت قوی داشته باشیم نباید فقط از دیدگاه و نظریات یک مکتب استفاده کنیم، بلکه میبایست از تفکر و دیدگاه چندین مکتب استفاده کرد تا بتوان همه جوانب را در پیشرفت نظام آموزشی یاددهی یادگیری به کار بست