چکیده:
هدف از انجام این پژوهش پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیتی ، راهبردهای فراشناختی و باورهای هوشی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کبودرآهنگ بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی است . جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان کبودرآهنگ در سالتحصیلی ١٤٠١-١٤٠٠ به تعداد ٣٦١١ بود. نمونه آماری بر اساس قاعده تاباچنیک و فیدل (٢٠٠٧) ١١٠ نفر در نظر گرفته شد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گرداوری اطلاعات از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (١٩٨٤)، صفات شخصیتی نئو (١٩٩٢)، راهبردهای شناختی و فراشناختی داوسون و مک اینری (٢٠٠٤) و باورهای هوشی براون و ریان (٢٠٠٣) استفاده شد. با توجه به نتایج آزمون رگرسیون ، ٤٥ درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی اهمال کاری تحصیلی، می تواند توسط متغیر پیش بین تبیین شود (٠/٠١ > p). با توجه به نتیجه آزمون همبستگی، بین صفت روان رنجوری و اهمال کاری تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٥٨٤- (0/584-=r) در سطح ٩٩% رابطه مثبت معناداری و بین صفت باوجدانی و اهمال کاری تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٣٠٨- (0/308-=r) در سطح ٩٩% رابطه منفی معناداری وجود دارد. بین راهبردهای فراشناختی و اهمال کاری تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٣٩٩- (0/399-=r) در سطح ٩٩% رابطه منفی معناداری وجود دارد. بین باور هوشی افزیشی و اهمال کاری تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٢٣٦- (0/236-=r) در سطح ٩٩% رابطه منفی معناداری و بین باور هوشی ذاتی و اهمال کاری تحصیلی با ضریب همبستگی ٠/٣٠٢ (0/302=r) در سطح ٩٩% رابطه مثبت معناداری وجود دارد
The purpose of this study was to predict academic procrastination based on personality traits,
metacognitive strategies and intelligence beliefs in high school students in Kaboudar Ahang. The
research method is descriptive-correlation. The statistical population of this study consisted of all high
school students in Kaboudar Ahang city in the academic year 2020-2021, numbering 3611. The
statistical sample was based on the rule of Tabachnik and Fidel (2007) 110 people who were randomly
selected. Solomon and Roth Bloom (1984), Neo (1992) personality traits, Dawson and McInry (2004)
cognitive and metacognitive strategies questionnaires, and Brown and Ryan (2003) IQ were used to
collect data. According to the results of regression test, 45% of the changes in the criterion variable,
academic procrastination, can be explained by the predictor variable (p <0.01). According to the results
of the correlation test, there was a significant positive relationship between neuroticism and academic
procrastination with a correlation coefficient of -0.584 (r = -0.584) at the 99% level and between the
trait of conscientiousness and academic procrastination with a correlation coefficient of 0.308. 0- (r = -
0.308) There is a significant negative relationship at 99% level. There is a significant negative
relationship between metacognitive strategies and academic procrastination with a correlation
coefficient of -0.399 (r = -0.399) at the 99% level. There is a significant negative relationship between
incremental IQ and academic procrastination with a correlation coefficient of -0.236 (r = -0.236) at the
99% level and between innate IQ and academic procrastination with a correlation coefficient of 0.302
(= 0.302). r) There is a significant positive relationship at 99% level.