چکیده:
از اهــداف بـــا اهمیـــت و قابـــل توجــه در هرجامعـــه ای بـــالا بـــردن ســطح کیفیـــت ســـلامت کلی (جســـمی و روانـــی) و عوامـــل تعیـــین کننـــدة آن هـــا، در جهـــت پیشـــرفت و رشـــد ســـلامت افـــراد و بلاتبـــع رســـیدن بـــه جامعـــه ای ســـالم اســت. ازایــن رو آشــنایی دقیــق بــا معنــای ســلامت روان و شــناخت عوامــل مــرتبط و تاثیرگــذار بــرآن جهــت حفــظ ســلامت روانــی و ارتقــاء کیفیــت زنــدگی امــری ضــروری اســت. هــدف: پــژوهش حاضــر بــا هــدف بررســی ارتبــاط بــین ســبک های دلبســتگی، خلاقیــت بــا ســلامت روان و همچنــین پیش بینــی ســلامت روان بــر اســاس ابعــاد هریــک از متغیرهــای موجــود در دانش آمــوزان دختــر انجــام شــده اســت. روش پــژوهش: ایــن مطالعــه توصیفیـــ تحلیلــی و ازنـــوع همبســـتگی میباشـــد. جامعـــه آمـــاری آن دانش آمـــوزان هنرســـتان های دخترانۀســـه پایـــه تحصـــیلی مقطـــع متوســطه دوم ناحیــه یــک شــهر کرمانشــاه کــه در ســال تحصــیلی ٣- ١٤٠٢ مشــغول بــه تحصــیل بودنــد میباشــد کـــــه ١٦٨نفـــــر از آن هـــــا بـــــا اســـــتفاده از فرمـــــول Cochran (300=N) و بـــــه روش نمونـــــه گیری خوشـــــه ای چندمرحلـــه ای انتخـــاب شـــدند. ابزارگـــردآوری داده هـــا پرسشـــنامه هـــای ســـبک دلبســـتگی (RAAS)، خلاقیـــت دکتــر ســلطانی و ســلامت عمــومی گلــدبرگ (28-GHQ) بــود، کــه روایــی و پایــایی آن هــا تاییــد گردیــد. تجزیــه و تحلیـــل داده هـــا بـــا نـــرم افـــزار٢٠ -SPSS و اســـتفاده از آمـــار توصـــیفی و اســـتنباطی انجـــام شـــد. یافتـــهها: نتـــایج ضـــریب همبســـتگی نشـــان داد کـــه بـــین خلاقیـــت و ســـلامت روان رابطـــه مثبـــت و معنـــادارو بـــین خرده مقیاس هـــای ســـبک های دلبســـتگی (ایمـــن، اجتنـــابی و دوســـوگرا) بـــا توجـــه بـــه ســـطح معنـــاداری بـــه بدســـت آمـــده بـــا ســـلامت روان دانش آمـــوزان رابطـــه وجـــود دارد. درخصـــوص خـــرده مقیـــاس ســـبک دلبســـتگی ایمـــن ایـــن رابطـــه مثبـــت و مســـتقیم، و درخصـــوص ســـبک های دلبســـتگی اجتنـــابی و دوســـوگرا رابطـــه هـــا منفـــی و معکـــوس مـــی - باشـــند. همچنینـــآزمون رگرســـیون چندگانـــه نشـــان مـــیدهـــد کـــه مولفـــه هـــای ســـبک های دلبســـتگی و خلاقیـــت، حـــدود ١٩/٢ درصـــد از ســـلامت روان دانش آمـــوزان را پـــیش بینـــی مـــیکننـــد. نتیجـــه گیری: بـــا توجـــه بـــه نتـــایج پــــژوهش پیشــــنهاد میشــــود جهــــت ارتقــــای ســــلامت روان دانــــش آمــــوزان اقــــداماتی ماننــــد آمــــوزش مهارت هایخلاقانـــه، برگـــزاری کلاس هـــای آموزشـــی جهـــت یـــادگیری ســـبک های دلبســـتگی بـــه دانـــش آمـــوزان و والدین آنان انجام گیرد.
One of the important and significant goals in any society is to raise the level of overall health
quality (physical and mental) and their determining factors, in the direction of the progress and
growth of people's health and consequently reaching a healthy society. Therefore, it is essential
to be familiar with the meaning of mental health and to know the related and influencing factors
in order to maintain mental health and improve the quality of life.
Objective: The present research was conducted with the aim of investigating the relationship
between attachment styles, creativity and mental health, as well as predicting mental health
based on the dimensions of each of the variables in female students.
Research method: This is a descriptive-analytical and correlational study. The statistical
population is the students of girls' conservatories in the third grade of the second secondary level
in the first district of Kermanshah who were studying in the academic year of 1402-3, of which
168 were selected using the Cochran formula (N = 300) and using the multi-stage cluster
sampling method. Data collection tools were questionnaires of attachment style (RAAS), Dr.
Soltani's creativity and Goldberg's general health (GHQ-28), whose validity and reliability were
confirmed. Data analysis was done with SPSS-20 software and using descriptive and inferential
statistics.
Findings: The results of the correlation coefficient showed that there is a positive and significant
relationship between creativity and mental health, and there is a relationship between the
subscales of attachment styles (secure, avoidant, and ambivalent), according to the significance
level obtained, with students' mental health. Regarding the secure attachment style subscale, this
relationship is positive and direct, and regarding the avoidant and ambivalent attachment styles,
the relationships are negative and inverse. Also, the multiple regression test shows that the
components of attachment styles and creativity predict about 19.2% of students' mental health.
Conclusion: According to the results of the research, it is suggested to take measures such as
teaching creative skills, holding training classes to learn attachment styles to students and their
parents in order to improve students' mental health.