چکیده:
در مطالعه حاضر به بررسی مطالعات حوزه نفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی به صورت مـرور سیسـتماتیک پـرداختیم و طبـق مطالعات انجام شده دریافتیم تفکر انتقادی که به معنای ارزیابی و تحلیلی عینی برای تشکیل یک عقیده آگاهانه مـی باشـد بـه فرد متفکر کمک می کند که بر محتوای مورد نظر تمرکز کرده ، از باورها و عادت های غلط اجتناب نماید و بر انتخاب بهتـرین گزینه ها با استفاده از اطلاعات درست و تحلیل و ترکیب آن ها اقدام نماید. همچنین پیشرفت تحصیلی که به معنـای رسـیدن به اهداف آموزشی خاص می باشد می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف فردی، اجتماعی، خانوادگی و عوامل مربوط به مدرسـه از جمله : رفتار و روش تدریس معلم و ... قرار گیرد که یکی از این عوامل که پیشرفت تحصیلی را تحت تاثیر قرار می دهد مهارت تفکر انتقادی می باشد، درواقع با تقویت و آموزش مهارت تفکر انتقادی می توان پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان ارتقا داد.