چکیده:
امروزه بازاریابی به عنوان یک ترکیب پیشرفته از تکنولوژی، کسب وکار و استراتژی شناخته میشود؛ اما، همیشه این طور نبوده است. بازاریابی از اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم هم زمان با انقلاب صنعتی شروع شد و در ابتدا هدف از آن صرفا فروش بیشتر کالا بود. با کمک این تکنیک، تولیدات در سطح انبوه گسترش یافته و بازار مصرف کنندگان رشد کرد. به مرور ایجاد زیرساختهای حمل ونقل و رسانههای جمعی توانست گستره ی کار بازاریابی را افزایش دهد تا جاییکه امروزه شکل جدیدی از بازاریابی را شاهد هستیم. یک استراتژی بازاریابی محصول که در بخشهای بعدی به طور جامع در مورد آن صحبت خواهیم کرد، به شما کمک میکند تا محتوا و کمپینها را به خوبی ایجاد و اجرا کنید. بدین ترتیب فرآیندی که مخاطبان و مشتریان هدف شما را به سمت خرید هدایت میکند، تسهیل میشود. مشتری در ایجاد استراتژیهای جدید و بهبودروشهای قدیمی استراتژی بازاریابی موثر است. ما در این پژوهش به بررسی مروری نقش مشتری در استراتژی بازاریابی پرداختهایم.