چکیده:
هدف اصلی این تحقیق، طراحی و ارائه مدلی جهت تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازارگرا در شرکت های کوچک و متوسط (SME) با تاکید بر شرکت توان اندیشان ایمن ساز فاخر می باشد. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع نظریه زمینه ای است. برای دستیابی به هدف پژوهش و دستیابی به شناختی درست از مهمترین مولفه های تشکیل دهنده و روابط بین آنها، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات ١٥ نفر از اساتید دانشگاه، کارشناسان، متخصصان در حوزه بازاریابی و برنامه ریزی استراتژیک بازاریابی بنگاه های کوچک و متوسط از طریق مصاحبه عمیق و داده های ثانویه گردآوری و تحلیل شد و بااستفاده از روش داده بنیاد مدلی جامع و بومی سازی شده جهت تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازارگرا در شرکت های کوچک و متوسط SME ارائه شد. یافته های پژوهش نشان میدهد که برنامه ریزی استراتژیک بازارگرا در SMEها می تواند از طریق فعالیت های بازارگرایی و بکارگیری قابلیت های پویای بازارگرایی به تبع آن افزایش اثربخشی استراتژیک و درنتیجه بالابردن تاب آوری سازمانی، منجر به بهبود عملکرد SME های شود. مدل تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازارگرا در شرکت های کوچک و متوسط (SME) با بهره گیری از نظرات کارشناسان و دست اندرکاران در این حوزه ارائه شده است و می تواند نقش مهمی با توجه به شرایطی که کسب و کارهای کوچک در شرایط امروز کشور ما فعالیت می کنند موجب بهبود عملکرد آنها از طریق تدوین برنامه استراتژیک بازارگرا شود. بر اساس نتایج، تدوین راهبردهای مناسب با شرایط زمینه ای کسب وکارهای کوچک و متوسط، الزام آور بوده و می تواند بعنوان رویکردی در تجارت، موجب موفقیت SMEها شود.