چکیده:
از مهمترین ویژگی های دانش آموزان متوسطه الگوپذیری از معلمان خود است و انها را به عنوان الگو های زندگی خود انتخاب میکنند. در این پژوهش محقق با نظرخواهی از دانش آموزان، به بررسی نقش رفتارهای معلم ،نوع پوشش معلم و اخلاق معلمان در الگوپذیری اخلاقی دانش آموزان و همچنین شیوه درست و موثر برخورد و تعامل دبیران با دانش آموزان پرداخته شده است . این پژوهش .این پژوهش به روش کیفی و با مصاحبه با دانش آموزان در قالب مصاحبه نیمه ساختار انجام شده است در ادامه با کد گزاری به بررسی مصاحبه دانش آموزان پرداخته شده است. درباره تاثیر حجاب معلمان در دانش آموزان متوسطه اول در میان دانش آموزان متوسطه اول به اجرا در آمد حاصل این پژوهش این است که خوش خلقی دبیران از میان تمام عوامل ذکر شده موثر در الگوپذیری دانش آموزان، بالاترین میزان تاثیر گذاری را دارد.همچنین نوع پوشش علاوه بر الگو پذیری دانش آموزات در یادگیری مطالب درسی آنان نیز تاثیر گزار است.