چکیده:
قاچاق کالا پدیدهای پیچیده و دارای ابعاد چندگانه است که ازیکطرف، به اقتصاد پنهان و زیرزمینی و ازسویدیگر، به نظم اجتماعی، فرهنگها و نگرشها مربوط میشود که زیانهای اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و بهداشتی ایجاد میکند. در شرایط شیوع بیماری کرونا، بهعنوان یک بحران جهانی، بر پیچیدگی وضعیت قاچاق کالا افزوده شد. خروج از وضعیت قاچاق، بهعنوان بیماری اقتصادی و شرایطی بحرانی که از چالشهای توسعۀ کشور محسوب میشود، مستلزم اقدامات هماهنگ و یکپارچه است و از رویکرد ارتباطات بازاریابی یکپارچه میتوان، جهت خروج از این بحران بهره برد. لذا، برنامهریزی خروج نظاممند از قاچاق کالا با رویکرد مدیریت ارتباطات بازاریابی یکپارچه (مطالعۀ موردی: بحران شیوع کرونا) برای اولین بار مطرح شد.پژوهش اکتشافی حاضر، ازطریق مصاحبۀ نیمساختیافته 12نفر از متخصصان و بهرهگیری از نظریۀ دادهبنیاد و روش دلفی انجام و مدل مفهومی و نظریۀ متناسب ارائه شد و ضمن استخراج 18مقوله و 82 زیرمؤلفه، روایی محتوایی (0.71)، پایایی بازآزمون (77%) و پایایی دو کدگذار (65%)، مطلوب ارزیابی شد و با مستندسازی دانش سازمانی، پیشنهادهای کاربردی ارائه گشت. از بین مقولهها، «حمایت از تجارت قانونی ضمن اصلاح و تکمیل الگوی تجارت» و «حمایت از تولید ضمن اصلاح و تکمیل الگوی تولید و اشتغال» دارای بیشترین فراوانی بودند. به نظر میرسد، در بحران شیوع کرونا، برنامهریزی ازطریق مدیریت ارتباطات بازاریابی یکپارچه میتواند، در پیشگیری و خروج از وضعیت قاچاق کالا بهسمت سالمسازی محیط کسبوکار و توسعۀ اقتصادی، مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
Commodity smuggling is a complex phenomenon with multiple dimensions, which is related to the hidden and underground economy on the one hand, and to social order, cultures, and attitudes on the other hand. In the conditions of the spread of Covid-19 as a global crisis, the complexity of the situation of goods smuggling has increased. Getting out of the situation of smuggling as an economic disease and a critical situation that is considered as one of the country's development challenges, requires coordinated and integrated measures, and the approach of integrated marketing communications can be used to deal with such challenges. Therefore, planning a systematic way out of commodity smuggling with the integrated marketing communication management approach (case study: Covid-19 outbreak crisis) was proposed for the first time.The present exploratory research was presented through semi-structured interviews of 12 experts and using the database theory and the Delphi method, conceptual model and appropriate theory, extracting 18 categories and 82 sub-components, content validity (0.71), retest reliability (77%), and reliability two coders (65%) were evaluated favorably and practical suggestions were presented by documenting organizational knowledge.It seems that in the crisis of the Covid-19 outbreak, planning through the management of integrated marketing communications can be used to prevent and get out of the situation of smuggling of goods towards the health of the business environment and economic development.Therefore, planning a systematic way out of commodity smuggling with the integrated marketing communication management approach (case study: Corona outbreak crisis) was proposed for the first time.The present exploratory research was presented through semi-structured interviews of 12 experts and using the data base theory and the Delphi method, conceptual model and appropriate theory, while extracting 18 categories and 82 sub-components, content validity (0.71), retest reliability (77%) and reliability Two coders (65%) were evaluated favorably and practical suggestions were presented by documenting organizational knowledge.Among the categories, "supporting legal trade while modifying and completing the business model" and "supporting production while modifying and completing the production and employment model" had the highest frequency. It seems that in the crisis of corona outbreak, planning through the management of integrated marketing communications can be used to prevent and get out of the situation of smuggling of goods towards the health of the business environment and economic development.