چکیده:
تحولات سالهای اخیر تاثیر شگرفی بر حوزه منابع انسانی داشته است. حضور نسلهای جدید با نگرشها و خواسته های گوناگون» توسعه اینترنت و تحولات دیجیتال, افزایش تنوع نیروی انسانی از نظر جنسیت. قومیت. ملیت و... همگی باعث شده تا مدیریت منابع انسانی پیچیدگی و در عین حال آهمیتی بیش از پیش داشته باشد. در این میانء جلب مشارکت و تعهد نیروی انسانی و انگیزش کارکنان مبحثی حیاتی میباشد. که سازمانها و بخصوص فعالان حوزه منابع انسانی توجه ویژهای به آن داشته و با روش ها و مدلهای مختلف سعی در افزایش انگیزه, و همچنین زمینه تعهد و مشارکت بیشتر کارکنان را فراهم کنند. یکی از روش هایی که طی دهه آخیر بطور چشمگیری مورد استفاده قرار گرفته. گیمیفیکیشن میباشد. بطور کلی فلسفه گیمیفیکیشن این است: استفاده از عناصر و تکنیکهای طراحی بازی» در زمینه های غیر بازی (یا جدی) که منجر به تشویق مشارکت و افزایش درگیرشدن کاربران میشود. هدف مقاله مروری حاضر معرفی کاربرد گیمیفیکشن در آموزش و توسعه, جامعه پذیری و راهکار برای مدیربت عملکرد میباشد. این کاربردهای چنان وسیع و همهگیرشده که به نوعی تبدیل به رویکردی نوین در مدیریت منابع آنسانی شده است. به طور خلاصهء استفاده از گیمیفیکیشن در یادگیری و کسب و کار میتواند بهبود درگیری و انگیزه را ایجاد کند و به دستیابی به هدفها کمک کند. این روش میتواند تجربه یادگیری را جذابتر و موئرتر کند و در محیط کار تعامل و همکاری را تقویت کند. از نظر مدیریتی» گیمیفیکیشن میتواند به بهبود عملکرد کارمندان و بهبود نتایج کسب و کار کمک کند. با استفاده از گیمیفیکیشن در آموزش و توسعه و جامعه پذیری» میتوانید تجربه آموزشی و کاری را جذابتر و موثرتر کنید. این روش به شما آمکان میدهد تا از آنگیزش بالا و مشارکت فعال شرکتکنندگان بهرهبرداری کنید. همچنین» مدیریت عملکرد گیمیفاید بر اهداف کوتاه مدت. چرخه بازخورد سریع و بازخورد مداوم متمرکز است. یک سیستم عادلانه و شفاف است که در آن همه افراد با پارامترها و شیوه یکسان رتبه بندی میشوند و میتوان با اعطای پاداش بر مبنای گیمیفیکیشن کارایی کارکنان را افزایش داد.