چکیده:
بدون شک، شروع فعالیت شغلی، شرایط ویژهای را پیش روی فرد شاغل قرار میدهد و فرد شاغل نیز، با توجه به ویژگیهای فردی که دارد، در تعامل با این شرایط قرار میگیرد. از جمله جنبههایی از محیط شغلی که فرد شاغل، خواه یا ناخواه در تعامل با آنها قرار خواهد گرفت. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر آموزش معلمان با نقش واسطهای تمرکز بر کلاس درس مقطع دبیرستان شهرستان گندمان انجام گرفته است. «روش پژوهش» توصیفی ـ پیمایشی، «ابزارهای گردآوری دادهها» شامل سوالات جمعیتشناختی، مقیاس خطرپذیری و پرسشنامه استاندارد شامل تمامی دانشآموزان دبیرستان شهرستان گندمان در سال تحصیلی 1403-1402 و «نمونه آماری» ۳۵۰ نفر بوده است. نتایج نشان دادند، بررسی تاثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر آموزش معلمان با نقش واسطهای تمرکز بر کلاس درس مقطع دبیرستان شهرستان گندمان است. همچنین معلوم شد که میزان اهمیتدهی به اجرای «طرح مدارس مراقب» توسط مدیران و معلمان، در کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه موثر بوده است. از سوی دیگر مشخص شد، آموزش مهارتهای زندگی توسط معلمان و نظارت مدرسه، در عوامل اجتماعی و فرهنگی بر آموزش معلمان با نقش واسطهای تمرکز بر کلاس درس مقطع دبیرستان شهرستان گندمان تاثیر دارد.