چکیده:
صادق لاریجانی با توجه به آنکه نظریاتی را که در باب فلسفه اخلاق مطرح گردیده دارای خللهای اساسی میداند در پی تبیین نظریة نوین نفس الامری برآمده است. ایشان ابتداء به تفصیل» مهمترین نظریات در این باب را مورد نقد قرار میدهد و پس از آن نظریة خود را طرح مینماید. در این تحقیق با روش جمع آوری اطلاعات, مقارنة آرا و تحلیل آن، در پی تبیین نظریة نفس الامری با توجه به اشکالات وارد بر نظریة محمدتقی مصباح یزدی است. بر این اساس ابتدا اشکالات چهارگانة صادق لاریجانی بر نظریة مصباح یزدی مورد تحلیل و تبیین قرار میگیرد و پس از آن نظریة نفس الامری صادق لاریجانی تبیین میگردد تا در نهایت اشکالات مبنایی و بنایی این نظریه مورد بحث قرار گیرد. اگرچه رفع اشکالات مبنایی نظریة نفس الامری موجب بازسازی این نظریه میگردد» اما اشکالات بنایی این نظریه موجب میگردد تا پایههای آن سست گردد. از جمله اشکالات مبنایی این نظریه آن است که گزارههای اخلاقی را انشائی میداند، در حالی که ادلهای در متن برای اخباری بودن آنها اراثه میگردد. اشکال مبنایی دیگر آن است که ابراز ادراکات نمیتواند انشاء باشد. از جمله اشکالات بنایی این نظریه عدم تبیین موطن گزارههای اخلاقی و نسبی شدن گزارههای اخلاقی است.
Given that Sadegh Larijani considers the theories that have been put forward about the philosophy of ethics to have fundamental flaws, he has sought to explain the new theory of Nafs ul-Amri. He first criticizes the most important theories in this regard in detail and then, expresses his theory. In this research, by collecting information, comparing votes, and analyzing them, it is aimed to explain the theory of Nafs ul-Amri according to the drawbacks of Mesbah Yazdi's theory. Based on this, Larijani's four problems on Mesbah Yazdi's theory are first analyzed and explained, and then, Larijani's theory of Nafs ul-Amri is explained in order to finally discuss the basic and structural problems of this theory. Although solving the basic problems of Nafs ul-Amri theory leads to the reconstruction of this theory, the structural problems of this theory weaken the foundations of this theory. Results show that one of the basic drawbacks of this theory is that it considers moral propositions to be compositional, while arguments provided in the text for their newsworthiness. Another basic problem is that the expression of perceptions cannot be compositional. Finally, among the structural problems of this theory is the lack of explanation of the origin of moral propositions and the relativity of moral propositions.