چکیده:
گزارش حسابرسی به عنوان نتیجه کار حسابرس باید برای استفادهکنندگان قابل فهم باشد. از این رو مسأله اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای فردی حسابرس شامل هوش هیجانی، هوش اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی که از عوامل رفتاری دخیل در شخصیت حسابرسان بوده و موجب جهتدهی به آنان در طرز نگارش گزارش حسابرسی میشود, بر خوانایی این گزارش میباشد. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روششناخت، توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری است که برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، نمونه پژوهش شامل 91 نفر از شرکای موسسات حسابرسی و مدیران سازمان حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران میباشد که تعداد 131 گزارش حسابرسی شرکتهای منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را در سال 1400 حسابرسی کردهاند. برای آزمون فرضیهها از مدل معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی(pls) استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که هوش هیجانی، هوش اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی حسابرسان بر خوانایی گزارش حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین بر اساس نظریه ارتباطات و نظریه هویت اجتماعی میتوان بیان نمود که هر چه میزان مهارتهای حسابرسان در زمینه هوش هیجانی، هوش اجتماعی و مسئولیتپذیری بالاتر باشد، نگارش خواناتری در گزارش حسابرسی دارند که باعث ارتباط بهتر با استفادهکنندگان این گزارش ها می شود و به این ترتیب زمینه نگارش خوانای گزارش مذبور فراهم میشود.
The audit report as the result of the auditor's work should be understandable for users. Therefore, the main problem of this research is to investigate the impact of the auditor's personal characteristics, including emotional intelligence, social intelligence, and social responsibility, which are behavioral factors involved in the auditor's personality and lead to the way of writing the audit report, on the readability of this report. This research is applied in terms of purpose and in terms of methodology, it is descriptive-correlation of the type of structural equations, which was used to collect data from standard questionnaires. Using the random sampling method, the research sample includes 91 partners of audit institutions and managers of audit organizations, members of the Certified Public Accountants Society of Iran, who have audited 131 audit reports of selected companies admitted to the Tehran Stock Exchange in 2022. Structural equation model and partial least square method (PLS) have been used to test the hypotheses. The findings show that auditors' emotional intelligence, social intelligence and social responsibility have a positive and significant effect on the readability of the audit report. Therefore, based on the theory of communication and the theory of social identity, it can be stated that the higher the auditors' skills in the field of emotional intelligence, social intelligence and responsibility, the more readable they write in the audit report, which leads to better communication with the users of these reports. The arrangement of the readable writing context of the said report is provided.