چکیده:
یکی از رسالتهای مهم نظام آموزش و پرورش,تغییر جهت از آموزش محوری به سمت پژوهش محوری است چراکه تغییرات جهانی؛همراه شدن این تغییرات با فناوری های اطلاعاتی و نیازهای جوامعءنیاز به نوآوری در آموزش را ایجاب می نماید. یادگیری از طریق پژوهش, دانش آموزان را آماده میکند تا به پژوهشگران و یادگیرندگانی مادام العمر تبدیل شوند و آنها را برای کار کردن و زندگی در محیط اطلاعاتی پیچیده آماده می کند.محیطی که نیازمند تفکر انتقادیءحل مسالهقضاوت.استدلال,پرسشگری,مهارتهای فراشناختی و توانایی های خود تنظیمی است.حاکمیت روحیه پژوهشگری و تقویت آن در باور معلمان و کارکنان سبب خردورزی و تشکیل شوراهای مشارکتی و ایجاد یادگیری فعال و عمیق دانش آموزان می گردد. چنین موقعیتی است که نقش ساز وکارهای حمایتی از جمله پژوهش را برای توسعه کارکردهای آموزش و پرورش و تضمین فعالیت ها در این نهاد گسترده آشکار می سازد .هدف این مقالهء آسیب شناسی و ارایه راهکارهای اجرایی ارتقای مدارس سی و ارابه راهکارهای اجرا بی ار تقای مدارس پژوهش محور بر پژوهش محور بر اساس زیر نظام پژوهش و ارزشیابی بوده است .این نوع پژوهش با ظرفیت خود می تواند روند تربیت معلم را متحول ساخته و در نهادینه سازی تحول و نوآوری در عرصه یاددهی -یادگیری نقشی اساسی ایفا نماید.پژوهش از حیث هدف. کاربردی و از منظر روش از نوع پژوهش کیفی است .جامعه پژوهشء خبرگان کلیدی حوزه پژوهشگری با رویکرد توسعه فرهنگ پژوهش بود و از این جامعه با استفاده از جدول مورگان تعداد ۶۸ نفر نمونه انتخاب شد .روش گرد آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته است .مصاحبه نیمه ساختاریافته با ۲۰ نفر از اساتید دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش» کارشناسان حوزه های ذیربط وزارت آموزش و پرورش» مدیران پژوهش سراهای برتر دانش آموزی و معلمان موفق بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند.تحلیل انجام داده ها با استفاده از روش کدگذاری باز و محوری و به کمک نرم افزار ATLASti انجام گرفت .مقبولیت یافته ها بر مبنای نظر خبرگان حاصل شد .نتایج پژوهش در چهار بعد عوامل مربوط به بعد معلم » بعد محتواء بعد ساختارهای مالی و بعد سیاستگذاری ارائه شد .در بعد معلم ۱۰ شاخص شناسایی شد که نقش توسعه ای در فرهنگ پژوهش در نظام آموزش و پرورش داشت .در بعد عامل محتوا 3 شاخصهای تاثیرگذار در توسعه فرهنگ پژوهش ۴ مورد. شاخصهای مودر در حوزه ساختارهای مالی » ۵ مورد و در نهایت در بعد عوامل سیاستگذاری شاخصهای کلیدی توسعه فرهنگ پژوهش ۵ مورد شناسایی شدند.