چکیده:
سابقه و هدف: هدف اصلی این پژوهش نگرشی بر رشد و شناخت کودک بود. رشد یا تحول عبارت است از کلیه تغییرات کمی و کیفی که در طول زندگی انسان رخ می دهد . مانند افزایش قد و وزن » در آوردن دندان » تحولات شناختی » عاطفی » جسمانی » کلامی و .... مواد و روشها:مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آنء کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتابء مقاله. منابع خارجی و ... و آموخته های محقق استفاده شده است. یافته ها: از نظر این پژوهش رشد عبارت است از مطالعه تحول و فرایندهای روانی در انسان. هدف رشد این است که تغییرات متفاوت را در موجودات زنده مطالعه نماید و تواناییهای مختلف را بررسی کرده . چگونگی تحول تواناییها را در نظر بگیرد. نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که رشد در صدد است که تحول تواناییهای مختلف و سرانجام پدیده های روانی را مورد بررسی قرار دهد .با توجه به یافته های روانشناسی رشد » همه کسانی که با رشد کودک و نوجوان سر و کار دارند می بایستی واجد نگرش تحولی باشند . نگرشی که موجب می گردد تا برخورد اولیاء و مربیان با کودک متناسب با سن و ویژگیهای روانشناختی وی باشد.