چکیده:
از دغدغه های نظام آموزش و پرورش کشور، نحوه عملکرد و تاثیر گذاری آموزش های دینی خصوصا عفاف و حجاب بر دانش آموزان است؛ به عبارت دیگر با وجود اهتمام سیاستگذاران و برنامه ریزان در جریان نظام آموزش و پرورش کشور هنوز شاهد بی توجهی یا کم توجهی دانش آموزان به این مسئله هستیم، نکته مهم این است که در آموزش عفاف و حجاب در مدارس، اغلب صرفا به انتقال مباحث کتب دینی و قرآنی به دانش آموزان و حفظ مطالب توسط انها و سپس ارزشیبابی از دانش اموزان اکتفا می شود در نتیجه این امر به عفیف و باحجاب شدن آنها ختم نمی شود. بنابراین اگر بخواهیم گرایش دانش اموزان به عفاف و حجاب را بیشتر کنیم باید با راهکارهای گسترش عفاف و حجاب آشنایی داشته و در مدارس به اجرا دربیاید تا تاثیرات آن در بین داشن آموزان مشاهده شود؛ بنابراین هدف اصلی انجام پژوهش شناسایی راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. برای دستیابی به این هدف به گردآوری مطالب به صورت کتابخانه ای مبتنی بر منابع مختلف چاپی و الکترونیکی از قبیل کتاب ها، مقاله های علمی و پایان نامه هایی بود که در اختیار پژوهشگران قرار داشتند، استفاده شد این مطالعه با توجه به هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد. در این مقاله تلاش نمودیم با تعریف صحیح از حجاب و عفاف، راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شناسایی و ارائه گردد.
One of the concerns of the country's education system is the functioning and impact of religious education,
especially the chastity and hijab removal of students. In other words, despite the efforts of policy makers and
planners in the course of the country's education system, we still see students' inattention or little attention to this
issue, the important point is that in teaching chastity and hijab in schools, they often only transfer the topics of
books. Religious and Quranic teaching to the students and memorizing the material by them and then valuing the
students is enough. As a result, this does not end with them becoming chaste and veiled. Therefore, if we want to
increase the students' tendency towards chastity and hijab, we must The methods of promoting chastity and hijab
should be known and implemented in schools so that its effects can be observed among students. Therefore, the
main purpose of the research is to identify ways to spread chastity and hijab among second year high school
students. In order to achieve this goal, it was used to collect materials in the form of a library based on various
printed and electronic sources such as books, scientific articles and theses that were available to researchers. It is
practical. In this article, we tried to identify and present the solutions for promoting chastity and hijab among
second year high school students with the correct definition of hijab and chastity.