چکیده:
هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی شرکت بر عملکرد صادرات شرکتهای کوچک و متوسط با توجه به نقش قابلیت های بازاریابی در شرکت های کوچک و متوسط صادراتی استان مازندران بوده است. بر این اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران عامل شرکتهای کوچک و متوسط فعال در حوزه صادرات استان مازندران به تعداد 338 نفر و تعیین حجم نمونه با کمک جدول مورگان و به شیوه تصادفی ساده به تعداد 181 نفر انتخاب گردید. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه و (AVE) اسمون و همکاران ) 2019 ( که دارای 16 گویه استفاده شد. برای سنجش روایی همگرا میانگین واریانس استخراج محاسبه شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف از آزمون سوبل، (CR) پایایی مرکب تحلیلعاملیتاییدی و آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای اس. پی. اس. اس و اسمارت پی. ال. اس استفاده شد. با توجه به نتایج، سرمایه اجتماعی شرکت بر عملکرد صادرات و قابلیتهای بازاریابی تاثیرگذار بود. همچنین قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد صادرات موثر است. نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی شرکت بر عملکرد صادراتی با توجه به نقش میانجی قابلیتهای بازاریابی تاثیر دارد.