چکیده:
رابطه دین و قدرت سیاسی یکی از مسایل مهم در باب نظام فکری و عمل سیاسی است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی- تطبیقی رابطه دین و سیاست در آثار و نگاشته های تنسر و آرای ماکیاولی است. لذا با روشی مقایسه ای و نیز با کاربست روش اسکینر در فهم منطق درونی متون، نوشته های تنسر را با تمرکز بر انگاره های دینی-سیاسی آن در تطابق با آرای ماکیاولی در کتاب هایش موردبررسی قرارگرفته است. ازاین رو سوال اصلی پژوهش براین است که رابطه دین و سیاست از منظر ماکیاولی و تنسر چیست؟ یافته ها پژوهش براین است که ماکیاولی براین پندار بود که دین و سیاست دو عنصر مجزا و در مواردی که باهم تلاقی داشته باشند، سیاست بر دین تقدم ویژه دارد. درمجموع می توان گفت که جوهره اصلی آثار تنسر و ماکیاولی این است که می بایست میان دین و ملزومات سیاست تفاوت و تمایز جدی قایل شد. اگرچه در آثار تنسر همسویی دین و سیاست کاملا ملموس است، ولی در رابطه دین و سیاست، همیشه دین به نفع سیاست و قدرت، درپوششی از مصلحت و بدعت کنار گذاشته شده است.
The relationship between religion and political power is one of
the important issues regarding the intellectual system and
political action. The current research with analytical-comparative
method is the relationship between religion and politics in the
works and writings of Tensor and Machiavelli. Therefore, with a
comparative method and also with the application of Skinner's
method in understanding the internal logic of the texts, Tensor's
writings have been examined by focusing on his religiouspolitical
ideas in accordance with Machiavelli's opinions in his
books. Therefore, the main research question is what is the
relationship between religion and politics from the perspective of
Machiavelli and Tensor? The findings of the research show that
Machiavelli believed that religion and politics are two separate
elements, and in cases where they intersect, politics has special
precedence over religion. In general, it can be said that the main
essence of Tensor's and Machiavelli's works is that there should
be a serious difference and distinction between religion and the
necessities of politics. Although in Tensar's works, the alignment
of religion and politics is quite tangible, but in the relationship
between religion and politics, religion has always been left aside
in favor of politics and power, under the guise of expediency and
heresy.