چکیده:
یکی از رفتارهای دانشآموزان در مدرسه و گاه جامعه. و حتی خانواده که کموبیش رایج است. کمرویی» انزواطلبی و گوشهگیری و در ادامه آن. کمحرفی است که خانوادهها و دانشآموز را بهشدت آزار میدهد. این مشکل اگر بهموقع درمان شود. رشد شایان دانشآموز را در حوزههای اجتماعی و علمی در پی خواهد داشت. اگر هم به آن بیتوجهی کنیم» باعث بروز مشکلات عدیده دیگری مثل نداشتن اعتمادبهنفس, افسردگی. اضطراب و زودرنجی و دوری دانشآموز از فعالیتهای اجتماعی و مدرسه خواهد شد .در بسیاری از کلاس های درسی » دانش آموزانی دیده می شوند که آرام . کمرو و خجالتی هستند. این افراد در زندگی روزمه ی خود اغلب اوقات با اعضاء خانواده و همسالان آشنا بازی می کنند . و از غریبه ها اجتناب می ورزند . شرم و خجالت این افراد ممکن است آنها را از اکتساب مهارت ها و آمادگی های لازم برای بسیاری از فعالیت هایی که همسالانشان از آن لذت می برند و یا اصولا برای رشد شخصیت آن ها ضروری است » بازدارد.ارزیابی والدین و معلمین از این گروه متفاوت است .بعضا آن ها را دانش آموزانی بی آزار و خوب می شناسند و گاه ممکن است با حالت دلسوزانه به آن ها بنگرند و با این گونه رفتارآن ها را غیر عادی تلقی کنند . لیکن در مقایسه با اختلالات رفتاری دیگر کمتر اتفاق می افتد که این گروه افراد به عنوان موارد حاد مشکلات کلاس و مدرسه بر بررسی راهکارهای کاهش کم روبی در دا 1 مور ۰ ان دور ه ابتدایی شمرده شوند . این دانش آموزان گرچه برای معلم و همکلاسی ها ی خود مشکلی ایجاد نمی نمایند » ولی ممکن است به علت رنج ناشی از احساس نا امنی و بی کفایتی در خود . یکی از ناشادترین کودکان باشند . اگر در مورد رفتار غیر اجتماعی آنان چاره ای اندیشیده نشود این کودکان احتمالا در معرض بیماری های روانی قرار خواهند گرفت .