چکیده:
معلم فقط یک آموزش دهنده صرف نیست. بلکه مهم تر از آن» یک مربی و یک الگوی با نفوذ در تعلیم و تربیث است. یک معلم خوب که با رفتار و گفتار پسندیده اش دانش آموزان را خوب پرورش میدهدء یک معلم بداخلاق و بدرفتار و منحرف که با رفتار بد خود.ء دانش آموزان را به انحراف و تباهی می کشد بزرگ ترین خیانت را نسبت به اجتماع مرتکب میشود بنابراین شغل و حرفه معلمی از پراحساس ترین» حساس ترین و مسئولیت دارترین شغل های اجتماع میباشد.آنچه در فرایند تعلیم و تربیت به متعلم انتقال می یابد تنها معلومات و مهارت های معلم نیست بلکه تمام صفات, خلقیات, حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل میشود. رابطه دانش آموز با معلم یک رابطه باطنی و معنوی است دانش آموزء معلم را شخصیتی محترم و ممتاز می داند که او را در بزرگ شدن و به استقلال و آزادی رسیدن و به عضویت رسمی جامعه در آمدن کمک و مساعدت می نماید معلم با روح و جان دانش آموز سروکار دارد و به همین جهت به عنوان یک الگوی محبوب و مطاع پذیرفته میشود.هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش معلمان در فرایند پرورش یادگیرندگان است. روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی میباشد. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مقالات و منایع کتابخانه موجود در زمینه موضوع پژوهش بوده است. یافته های این پژوهش نشان داد که ازآنجاییکه معلمان با طیف وسیعی از جوانان اجتماع سروکار دارند درنتیجه بیشترین تاثیر را در پرورش خصوصیات فرهنگی, اجتماعی, مذهبی و. .. این جوانان می توانند داشته باشند .