چکیده:
بیان مسئله: مسجد به عنوان یک قرارگاه رفتاری، پیوند عمیقی با مخاطب خود برقرار میکند. این همپیوندی در طول قرون متمادی از پیدایش مساجد تا به امروز بخشی تفکیکناپذیر از عملکرد مسجد بوده است. عوامل متعددی بر تجربههای رفتاری و ادراکی مخاطب در فضاهای انسانساخت از جمله مساجد نقش دارند، از این عوامل، تغییرات شکلی، تنوع گونهبندی و کالبدی در ساختار مساجد بر تجربیات رفتاری و فضایی مخاطب دخیل میباشند. در دهه اخیر میتوان شاهد افزایش شکلگیری مساجد محلهای در شهر قزوین بود، ولی متاسفانه اکثر این مساجد فاقد سرزندگی، پویایی و میزان حضور مطلوب مخاطب میباشند و صرفا تبدیل به فضاهای نمازخانهای شدهاند که این امر سبب عدم قابلیت ایجاد پیوند مابین فضا و مخاطبان میشود. هدف پژوهش: هدف از انجام این پژوهش کاوشی بر نوع گونهشناسی و کالبد مساجد بر ادراک مخاطب است به نحوی که تجربیات فضایی مخاطبان تاثیرپذیر از نوع هندسه کارشیو، تناسبات، دسترسیهای همسطح و طبقاتی و سلسلهمراتب فضایی میباشند. از طرف دیگر؛ تنوع و انطباقپذیری فعالیتی و واسطهای ادراکی متاثر از کالبد مساجد بر میزان حضور مخاطبین در مسجد مورد بررسی قرار داده شده است. روش پژوهش: در پژوهش موردنظر ابتدا؛ جمعآوری اطلاعات، با ثبت رویدادها و فنون کار میدانی، در سه مسجد با ساختار سنتی حیاط مرکزی و سه مسجد با ساختار طبقاتی در شهر قزوین مورد مطالعه قرار گرفته است و به منظور بررسی نقش و جایگاه ساختار کالبدی و هندسی به روش کمی از تئوری نحو فضا با نرمافزار depthmap10 با بکارگیری شاخصهای چیدمان فضایی بهرهگیری شده است و ازآنجاییکه برای ارزیابی وزن مولفههای موثر بر چگونگی ادراک و رفتار بصورت کیفی نمیتوان به تنهایی از روش فوق بهره جست در ادامه از طریق روش پیمایشی و طرح پرسشنامه و آنالیز دادهها توسط نرمافزار آماری Amous22مورد تحلیل همبستگی قرار میگیرند و روابط معنادار بین متغیرهای دخیل استباط میگردد. یافتههای پژوهش نشانگر آن میباشد که گونهبندی و مولفههای کالبدی معماری نظیر؛ توزیع و همپیوندی، عمق، اتصال فضایی، چیدمان و ارتباط دسترسیهای داخلی بر تنوع، انطباقپذیری فعالیتی و همچنین نوع ادراک مخاطب با توجه به واسطههای ادراکی (نیازها و ترجبجات مخاطبین) با مدت توقف و میزان حضور مخاطبین مسجد، همپیوندی قوی و مستقیم ایجاد میکنند.
Statement of Problem: The mosque, as a place of behavior, establishes a deep connection with its audience. This connection has been an inseparable part of the mosquechr('39')s function for many centuries from the emergence of mosques until today.
Numerous factors play a role in the audiencechr('39')s behavioral and perceptual experiences in man-made spaces, including mosques. Among these factors, changes in shape, variety of types and physical structure in mosques are involved in the audiencechr('39')s behavioral and spatial experiences. In the last decade, we can see an increase in the formation of neighborhood mosques in Qazvin, but unfortunately most of these mosques lack the vitality, dynamism and the desired presence of the audience and have only become prayer spaces, which makes it impossible to create a connection between space and audience.
Aim of the research: The purpose of this study is to explore the type of typology and body of mosques on the perception of the audience so that the spatial experiences of the audience are affected by the type of Carcio geometry, proportions, peer and class accesses and spatial hierarchy. On the other; The diversity and adaptability of activities and perceptual mediators affected by the body of mosques on the presence of the audience in the mosque have been studied.
Research method: In the research, first; Data collection, by recording events and fieldwork techniques, has been studied in three mosques with a traditional structure of the central courtyard and three mosques with a class structure in the city of Qazvin. Space with depthmap10 software has been used by using spatial layout indicators and since to evaluate the weight of components affecting how to perceive and behave qualitatively, the above method can not be used alone through the survey method and questionnaire design and data analysis by Amous22 statistical software Correlation analysis is performed and significant relationships are inferred between the involved variables.
The research findings indicate that the types and physical components of architecture such as; Distribution and interconnection, depth, spatial connection, arrangement and relationship of internal accesses to diversity, activity adaptability and also the type of audience perception according to perceptual mediators (needs and preferences of the audience) with the duration of the stop and the presence of mosque audience, create a strong and direct relationship.