چکیده:
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی راهبرد فراشناخت و طرحخوانا بر عزتنفس و نظمجویی شناختی مثبت و منفی دانشآموزان سوم دبستان صورت گرفت.
روش: پژوهش به روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیهی پسران دانشآموز سوم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 به تعداد 10000 نفر بود. نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود که نهایتا 45 نفر به عنوان نمونهی نهایی انتخاب گردید. پس از انتخاب گروه کنترل و 2 گروه آزمایش و اجرای پیشآزمون، متغیرهای مستقل طی جلسات درس فارسی روی گروههای آزمایش اعمال گردید. برنامهی آموزش دانش و مهارت فراشناختی جاگر روی آزمودنیهای گروه آزمایش اول در 8 جلسهی 45 دقیقهای، هفتهای دو جلسه اجرا شد. اما این برنامه برای گروه کنترل اجرا نشد. گروه آزمایش دوم نیز طی 14 جلسه آموزش در سه هفته، تمرینات مربوط به بسته تحولی خوانا را دریافت کردند. و پس از آن از هر 3 گروه پسآزمون گرفته شد.
گرآوری دادهها به کمک پرسشنامه عزتنفس کوپر و اسمیت (1967)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) انجام گرفت. نمرهگذاری پرسشنامه عزتنفس کوپر و اسمیت در 2 سطح بله و خیر، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی در 5 سطح (هرگز- گاهی- مرتبا- اغلب- همیشه) انجام گرفت.
یافتهها: بعد از جمعآوری اطلاعات، دادهها با نرمافزار SPSS ورژن 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس در بخش استنباطی با استفاده از تحلیل کوواریانس فرضیات پژوهش آزمون شدند. نتایج تحلیل کوارایانس نشان داد که آموزش راهبرد فراشناخت و طرح خوانا با عزتنفس و نظمجویی شناختی رابطه معنیدار دارد. (p<0/05)
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، راهبرد فراشناخت و طرح خوانا بر عزتنفس و نظمجویی شناختی مثبت موثر و بر نظمجویی شناختی منفی دانشآموزان موثر نیست.
خلاصه ماشینی:
کنترل کيفيت به عنوان يک فرآيند نظام مند براي سنجش ميزان تحقق استانداردهاي آموزشي و شناسايي نواقص و انحرافات مطرح است (کتاب "مديريت کيفيت ٤ در آموزش و پرورش "، ابوالقاسم فراهاني، ١٣٩٧).
در مقابل ، تضمين کيفيت رويکردي جامع تر است که به دنبال ايجاد اطمينان از کيفيت در تمامي جنبه هاي نظام آموزشي از طريق ايجاد نظام هاي ارزيابي، بازخورد و بهبود مستمر ميباشد (کتاب "آموزش و پرورش مقايسه اي"، محمود مهرمحمدي، ١٣٩٤).
اجراي صحيح و پيگيرانه اين فرآيندها ميتواند به طور محسوسي منجر به ارتقاي کيفيت خدمات آموزشي، افزايش اثربخشي نظام هاي آموزشي، تقويت اعتماد ذينفعان و ارتقاي رقابت پذيري سازمان هاي آموزشي شود (کتاب "اصول و فنون آموزش "، علي اکبر شعباني، ١٣٩٥).
اين فعاليتها شامل بررسي و کنترل فرآيندهاي آموزشي، مواد آموزشي، کارکنان و منابع آموزشي ميشود به عبارتي ديگر، کنترل کيفيت شامل فعاليتهايي است که به منظور بررسي پايبندي به استانداردهاي مشخص و تضمين کيفيت براي فرايند آموزش در سطح جديدي از دقت ميباشد (هولزينگر و همکاران ، ٢٠١٥).
(ابوالقاسم فراهاني و محمدرضا شمس مورکاني، (1397 به طور خلاصه ، فرآيند تضمين کيفيت در آموزش شامل تدوين استانداردها، ايجاد نظام هاي ارزيابي و بازخورد، توسعه فرهنگ کيفيت و نظارت مستمر بر اين فرآيندها است که با استناد به منابع ارائه شده مورد تشريح قرار گرفت .
٣. در پژوهشي که توسط سيدعلي اکبر شريعتمداري و همکاران (١٣٩٨) در دانشگاه علوم پزشکي قزوين انجام شد، به بررسي چالش هاي اجراي نظام تضمين کيفيت آموزشي در اين دانشگاه پرداخته شد.