چکیده:
تغییر و تحولات روز افزون در جهان موجب تحولاتی در رشتههای مختلف بشری به طور عام و رشته تعلیم و تربیت به طور خاص گشته است. با توجه به ضرورت امر طراحی در فرایند تدریس و یادگیری، پژوهش حاضر نیز با بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر مدل طراحی آموزشی موج وار مریل بر یادگیری، یادداری و مهارتهای حل مسئله در درس علوم تجربی در بین دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لردگان انجام شد. آموزش و پرورش هر جامعه بی شک یکی از مهمترین عوامل پیشرفت، آن جامعه است. آموزش و پرورش سازمانی است که از دیرباز، در بقاء و تداوم فرهنگ و تمدن بشری نقش سازنده و اساسی داشته و امروزه نیز شالوده و اساس زیربنای توسعه دانشی، اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر جامعه به شمار میآید، بنابراین، در دنیای پیشرفته و در حال تغییر و تحول کنونی، کشوری به ترقی و پیشرفت دست خواهد یافت که نظام آموزشی قدرتمند، کارآمد، پیشرفته، منعطف و پویایی داشته باشد، که در مواجه با چالشها و فرصتهای پیش رو که در عصر امروزی رو به افزایش است قدرت تعامل و رویارویی خود را حفظ کند. ضرورت یادگیری و آموزش در جهان کنونی بر هیچ کسی پوشیده نیست، از آن جهت که موجب رشد و توسعهی جوامع میشود. بنابراین به کارگیری و استفاده از روشها و الگوهایی که موجب بهبود یادگیری و انتقال آموختهها به دنیای واقعی توسط فراگیران شود، کاملا الزامی است. دسترسی به فناوری در بین کاربران متفاوت بوده است و شکاف و نابرابری آموزشی موجود را عمیقتر کرده است.
خلاصه ماشینی:
طراحي آموزشي موج وار مريل بر مهارت هاي حل مسئله در درس علوم تجربي در بين دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهرستان لردگان سيد محسن دانيالي کارشناس ارشد علوم تربيتي چکيده تغيير و تحولات روز افزون در جهان موجب تحولاتي در رشته هاي مختلف بشري به طور عام و رشته تعليم و تربيت به طور خاص گشته است .
با توجه به ضرورت امر طراحي در فرايند تدريس و يادگيري، پژوهش حاضر نيز با بررسي تاثير آموزش مبتني بر مدل طراحي آموزشي موج وار مريل بر يادگيري ، يادداري و مهارت هاي حل مسئله در درس علوم تجربي در بين دانش آموزان پايه ششم ابتدايي شهرستان لردگان انجام شد.
طراحي آموزشي موج وار مريل ، مهارت هاي حل مسئله و درس علوم تجربي مقدمه در عصري که به سوي جهاني شدن پيش ميرويم ، به علت نقش حياتي که آموزش در توسعه سرمايه انساني بازي ميکند از آن به عنوان اولين پله براي هر فعاليت بشري ياد ميکنند، محيط هاي کار در جوامع دانشي مستلزم تصميم گيري، ابتکار و خلاقيت ، انتقاد و تحليل است (رايگلوث ، ٢٠٠٩) اين موضوع غيرقابل انکار است که کسب مهارت و دانش ، بهره وري افراد را افزايش داده و باعث بهبود کيفيت زندگي آنان ميشود به همين علت چگونگي و کيفيت عملکرد يادگيرندگان در صدر اولويت معلمان قرار دارد.