چکیده:
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) یکی از باسابقهترین خطوط هوایی جهانی، منطقهای و بهتعبیری مادر صنعت هواپیمایی کشور است. بررسی روند فعالیت این شرکت هواپیمایی در شش دهه فعالیتش حاکی از روند نزولی آن در سهمش در بازار حملونقل هوایی کشور بهعنوان یکی از مهمترین شاخصهای رقابتپذیری خطوط هوایی است. علاوهبر استراتژیهای کلی تجاری شرکتهای هواپیمایی و عوامل اقتصادی، آنچه بهطور درخورتوجهی توان رقابتی هما را در بازار حملونقل هوایی کاهش داده است، عوامل غیراقتصادی و واقعیتهای اجتماعی است که از بیرون بر این بنگاه تحمیل شده و بر رقابتپذیری آن تأثیرگذار بوده است. این مقاله، در پی واکاوی تفسیر و فهم رقابتپذیری بهعنوان هسته اصلی موفقیت یا شکست بنگاههای اقتصادی و همچنین شناسایی متغیرهای اجتماعی دخیل در رقابتپذیری خطوط هوایی از دیدگاه مدیران عالی و ارشد هما بود. مطالعه با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک) انجام شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 23 نفر از مدیران پیشین و کنونی هما جمعآوری شد. برای دستهبندی مضامین از ابزار تجزیه و تحلیل PEST بهره گرفته شد. مضامین احصاءشده در چارچوب متغیرهای کلان محیطی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناروی عبارتاند از: مداخلات دولت، تحریم، ضعف نهاد تنظیمکننده، نگرش دولت به حملونقل هوایی، ساختار بازار، ویژگیهای بنگاه، بحران صندوق بازنشستگی هما، نبود ثبات مدیریتی، تنگناهای مدیریت دولتی، تنوع ناوگان، ورود رقبا، نرخ ارز، نگرشهای شهروندان، بُعد خانوار، اعتقادات و باورهای مذهبی و پرتشدگی از تحولات فناوری. همچنین یافتههای تحقیق نشان میدهد، در بین متغیرهای کلان محیطی، متغیرهای اجتماعی (بعد خانوار و اعتقادات و باورهای مذهبی) برای رقابتپذیری هما فرصتساز هستند.
The Islamic Republic of Iran Airlines (Iran Air) is one of the oldest global and regional airlines and the core of the Iran’s aviation industry. Examining the activity status of this airline company over that past six decades indicates a downward trend in its share in the Iran’s air transportation market as one of the most important indicators of airline competitiveness. In addition to the general business strategies of airlines and economic factors, what have significantly reduced Iran Air's competitive ability in the air transport market are the non-economic factors and social facts imposed on this firm from the outside. This study sought to analyze the interpretation and understanding of competitiveness as the core of the success or failure of economic enterprises and also to identify the social variables involved in the competitiveness of airlines from the perspective of top and senior managers of Iran Air. This study was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. The data were collected through semi-structured interviews with 23 former and current managers of Iran Air. PEST analysis tool was used to categorize the themes. The topics analyzed in the framework of political, economic, social and technological macro environmental variables are: the quality of government interventions, sanctions, the weakness of the regulatory body, the government's attitude towards air transportation, market structure, company characteristics, Iran Air Pension Fund crisis, management instability, state management limitations, fleet diversity, entry of competitors, exchange rate, peoples’ attitudes, family size, religious beliefs, and distraction from technological developments. The results showed that among macro environmental variables, social variables (family size and religious beliefs) are considered great opportunities for boosting Iran Air’s competitiveness.