چکیده:
در سالهای اخیر ما در فضایی به سر میبریم که رسانههای نوین نقش اصلی را در شکلدهی کنشهای نوجوانان بازی میکنند؛ بهطوریکه این رسانههای عاملی مؤثر در حفظ نظم اجتماعی و یا ایجاد رفتارهای بزهکارانه هستند. دراینبین، همراه با افزایش استفاده از رسانههای نوین، بحث سواد رسانهای نیز اهمیت خاصی پیدا کرده است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سواد رسانهای و تمایل به رفتارهای بزهکارانه در بین دانشآموزان دوره متوسطه است. برای این منظور تعداد 390 نفر از دانشآموزان شهر تبریز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای پیمایش شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین میزان تمایل به رفتارهای بزهکارانه بر اساس جنسیت و نوع مدرسه تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما بین میزان تمایل به رفتارهای بزهکارانه در بین دانشآموزان دوره متوسطه بر حسب محل یا منطقه سکونت آنها تفاوت معناداری وجود دارد. بهطوریکه میزان تمایل به رفتارهای بزهکارانه در بین پاسخگویان ساکن مناطق کمبرخوردار بیشتر از افراد ساکن مناطق نیمهبرخوردار و برخوردار است. بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده دانشآموزان و سواد رسانهای دانشآموزان با تمایل به رفتارهای بزهکارانه به ترتیب (27/0-) و (33/0-) همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار Amos مشخص شد که پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده (30/0-) و سواد رسانهای (33/0-) بر تمایل به رفتارهای بزهکارانه دانشآموزان تأثیر دارند.
In recent years, the new media have been playing a central role in shaping the actions of teenagers, so that they have become an effective factor in maintaining social order or creating criminal behaviors. In the meantime, along with the increase in the use of new media, the discussion of media literacy has also gained special importance. Therefore, the purpose of this study was to study the relationship between media literacy and tendency to delinquent behaviors among high school students. So, 390 students of Tabriz city were selected multistage cluster sampling method. The data was collected taking surveying method and using a researcher-made questionnaire. The findings indicated that there is no significant difference between tendency to delinquent behaviors and gender and type of school. However, there is a significant difference between tendency to delinquent behaviors among students and their location or area of residence. Tendency to delinquent behaviors among respondents living in low-income areas is more than those living in semi-privileged and privileged areas. There is a significant negative correlation between the socio-economic status of students' families and students' media literacy with tendency to delinquent behaviors (-0.27) and (-0.33), respectively. Through applying structural equation modeling using Amos software, it was found that socio-economic status of families (-0.30) and media literacy (-0.33) affect students' tendency toward delinquent behaviors.