چکیده:
در دوران انقلاب صنعتی چهارم، سرعت فزاینده نوآوری و فناوریهای جدید وکوتاه شدن چرخه عمر محصول، چالشهای جدیدی را برای کسبوکارها ایجاد کرده است. روشهای سنتی کسبوکار غالبا بر اساس شواهد و سنجههای گذشتهنگر عمل میکنند، و در برابر تغییرات گسسته با چالش مواجهاند. به این ترتیب، مدیریت و درک عدمقطعیتها به کمک روشهایآیندهنگاری در طراحی مدلکسبوکار مناسب تبدیل به یک روند رو به رشد شده است و استفاده از روشهای آیندهنگاری مناسب در طراحی مدلکسبوکار، به صورت کلی، و در شرکتهاینوپا، به صورت خاص، در سالهای آینده ناگزیر خواهد بود. آیندهنگاری جعبهابزار متنوعی از روشها را در اختیار قرار میدهد تا از طریق آنها بتوان مدلهای کسبوکار را برای آینده آماده کرد. این پرسش که کدام روشها برای این هدف مناسبتر خواهد بود، پرسشی است که در این مطالعه به آن پرداخته شده است. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد کسبوکارهاینوپا از جمله سن، معیارهای رشد و محدودیت منابع امکان بکارگیری روشهای مورد استفاده شرکتهای متوسط و بزرگ برای آنها وجود ندارد و و نیاز به تحقیقات مستقل در این زمینه احساس میشود. بر این اساس از رویکرد کمی با استفاده از روش علمسنجی و رویکرد کیفی با استفاده از روش پرسشنامه استفاده شد. بر اساس مطالعات علمسنجی آشکار شد که روند استفاده از روشهای آیندهنگاری در طراحی و تدوین مدل کسبوکار رو به رشد است. تجمیع نتایج بدست آمده نشان میدهد روش «سناریونگاری» مهمترین روش آیندهنگاری مناسب در طراحی مدل کسبوکارآیندهنگارانه است.
During the Fourth Industrial Revolution, technological advancements have posed new
challenges for businesses. Traditional methods of operation often rely on historical evidence
and past indicators, making them susceptible to discontinuous changes. Consequently,
managing and understanding uncertainties has led to the growing importance of future-oriented
approaches in designing business models. However, no comprehensive study has been
conducted on suitable foresight methods for designing business models in startups. Given the
unique characteristics of startups, such as age, growth, and resource constraints, the methods
that commonly employed by medium and large enterprises may not be applicable to them.
Therefore, there is a need for independent research in this area. The main question of this
research is: "What are the most important foresight methods that are considered in the analysis
or design of the business model in startups?". Based on this question, a quantitative approach
using the scientometric method and a qualitative approach using the questionnaire method were
used. Based on scientometric studies, it was revealed that the trend of using forecasting methods
in designing and developing business models is growing. Summarizing the obtained results
shows that the "scenario" method is the most important appropriate foresight method in the
design of a futuristic business model.