چکیده:
جو کارآفرینی، رفتار نوآوری و اشتیاق کارآفرینانه از عوامل چالشبرانگیز سازمانهاست. مبحث کارآفرینی در حوزۀ آموزش عالی یکی از مباحث بسیار مهم در مدیریت دانشگاهی محسوب میشود. در دانشگاه کارآفرین، جو کارآفرینی و اشتیاق کارآفرینانۀ مدیران دانشگاه، شرط لازم برای موفقیت آن دانشگاه در به فعلیت رساندن رفتار نوآوری است. این پژوهش، که با هدف بررسی تأثیر جو کارآفرینی بر رفتار نوآوری و اشتیاق کارآفرینانۀ کارکنان با نقش تعدیلگر جو ریسکپذیری و جو پیشگام بودن انجام شده، از نظر روش، توصیفی – همبستگی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعۀ آماری این مطالعه، کلیۀ مدیران، کارکنان و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهر ایلام به تعداد 408 را شامل میشد. حداقل حجم نمونه با نرمافزار جی پاور، 176 نفر برآورد گردید و به همین تعداد پرسشنامه، جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب امگا مکدونالد و روایی صوری و محتوایی آن با نظر استاد راهنما مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار آماری SPSS28 و Smart PLS4 صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که جو کارآفرینی بر رفتار نوآوری کارکنان، تأثیر معنیداری دارد. نقش میانجی اشتیاق کارآفرینی در تأثیر جو کارآفرینی بر رفتار نوآوری کارکنان نیز تأیید گشت.
Entrepreneurial atmosphere, innovative behavior and entrepreneurial enthusiasm are among the challenging factors of organizations. The topic of entrepreneurship in the field of higher education is one of the most important topics in university management, in the entrepreneurial university, the entrepreneurial atmosphere and the entrepreneurial passion of the university managers are considered a necessary condition for the success of the university in actualizing these capabilities, and they create uncertain conditions in businesses. The purpose of this research is the effect of entrepreneurial climate on innovation behavior and entrepreneurial enthusiasm of employees with the moderating role of risk-taking climate and pioneering climate. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of method. The statistical population of the research includes all managers, employees and experts of Ilam University of Medical Sciences, numbering 408. The minimum sample size was estimated to be 176 people using Gpower software and finally the same number of questionnaires were collected and analyzed. In this research, a questionnaire was used to collect information. Reliability was evaluated using Omega Macdonald's coefficient, and face and content validity were evaluated and confirmed by the supervisor's opinion and construct validity. Also, the obtained data were analyzed using SPSS28 and Smart PLS4 statistical software. The results of the research indicate that the entrepreneurial atmosphere has a significant effect on the innovation behavior of employees. Also, the mediating role of entrepreneurial passion on the effect of entrepreneurial climate on employee innovation behavior was confirmed.