چکیده:
شگفتیهای مربوط به تناسبات عددی، توازنهای لفظی و معنوی یا نظم قرآن، لحن و ریتم موسیقایی در الفاظ و فواصل آیات، الگوهای آهنگین و متناظر با اوزان شعری، تقارن هندسی الفاظ و معانی پارههای قرآن در تلاوت و کتابت، همواره به عنوان وجوهی از اعجاز و شگفتیِ بیانی مطرح بودهاست. اما بهدلیل افراطهای تکلفآمیز از یکسو و خوف قرآنباوران از اینکه در این باب از عهده تثبیت اعجاز و تحدی و یگانگی قرآن برنیایند از سوی دیگر، و عدم توجه به نقش شگرف درک این جلوهها در نیل به غایات قرآن برای باورمندان و انحصار آن به اسکات مخالفان از سوی سوم، مطالعه و تأمل در این زمینه به محاق رفتهاست. پژوهش حاضر با گشودن چشماندازی به جلوهگریهای شگفت هندسی، موسیقایی و نظم ریتمیک و شعری و تقارنهایی که حین کتابت آیات جلوهگر شدهاند، فرضیهای طرح میکند که فوقالعادگی ریاضی قرآن را از اعداد و نظریههای مربوط به آنها به شاخههای دیگر ریاضیات و عرصه توازن و تناسب، از جمله هندسه و تقارنها توسعه میدهد و با نگاهی به مطالعات مدرن قرآنپژوهان معاصر و مروری بر ادعاهای مربوط به ارقام و آمار الفاظ و نقد افراط و تفریطها در آن، این ایده را بسط میدهد که متن آیات وحی به مدد روحی الهی، مستمراً میتواند بستری برای تجلیات مناسب با استعدادها و معارف مخاطبان قرآن باشد.
Wonders about numerical, verbal and spiritual harmonies or order of the Qur'an, musical tone and rhythm, melodic patterns corresponding to the poetic rhythms, astonishing geometric symmetry of the words and meanings of some parts of the Qur'an in its recitation and writing, have always been as the aspects of Qur’an’s expressive inimitability(I’jaz) and wonders. But the study and reflection in this field has been neglected due to some laborious exaggerations on the one hand; and the fear of the Qur'an believers of not being able to prove its inimitability (I’jaz) and the “challenge of the Qur’an” (tahaddi), on the second hand; and not paying attention to the wonderful role of understanding these manifestations to achieve Qur'an’s goals and limiting this topic to answer the opponents of the Qur'an on the third hand. Showing a perspective of the wonderful geometric, musical, and rhythmic and poetic order manifestations and writing symmetries of the Qur’an, this article proposes a hypothesis that extends the mathematical extraordinariness of the Qur’an into the field of proportions and harmonies, including geometry and symmetries. Also looking at modern studies, this writing develops the idea that Qur’an’s verses –by a the divine spirit - have the continuous ability to be a platform for the manifestations that are suitable for the talents and knowledge of the audience of the Qur'an.