چکیده:
زمینه و هدف: بر اساس ادبیات نظری، ذینفعان به عنوان یکی از مهمترین ارکانی هستند که حیات سازمانها به آنها وابسته است. بر این اساس، این پژوهش با هدف طراحی شبکه مضامین انتظارات ذینفعان کلیدی شرکت برق منطقهای خراسان در راستای ارتقای تابآوری سازمانی و ایجاد نوآوری در مدل کسب و کار سازمان انجام شده است. روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، توسعهای و از نظر نوع استفاده، کاربردی است و در آن از روش کیفی و راهبرد تحلیل مضمون استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 13 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی بود که به روش نمونهگیری غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته برای گردآوری دادهها استفاده شد. همچنین کیفیت پژوهش از طریق معیارهای ارزشیابی گابا و لینکلن تایید شد. یافتهها: یافتههای پژوهش به شناسایی نه گروه ذینفع کلیدی برق منطقهای خراسان و شبکه مضامین انتظارات ذینفعان در چهار مضمون فراگیر شامل عوامل تاثیرگذار بر انتظارات ذینفعان(عوامل زمینهای و محیطی)، ابعاد و معیارهای انتظارات ذینفعان(دو بعد و نه معیار)، راهبردهای ذینفعمحور(دو رویکرد اصلی و پشتیبان) و پیامدهای بیرونی و درونی تحقق انتظارات ذینفعان نظیر رضایت ذینفعان و پایداری عملکرد منجر گردید. نتیجهگیری: شناسایی ذینفعان کلیدی و بازنگری در تعیین نیازها و انتظارات آنان به سازمان کمک مینماید تا بتواند اقدامات موثرتری در راستای استقرار اثربخش سیستمهای مدیریتی اتخاذ نمایند.
Background & Purpose: According to the theoretical literature, stakeholders are one of the most important factors that the life of organizations depends on them. This study has been done aimed to design a network themes for the expectations of Khorasan Regional Electricity Company' (KREC) key stakeholders in order to promoting organizational resilience and achieving business innovation. Methodology: The research is an applied-development in terms of purpose. Thematic analysis method has been used in this study. The statistical sample of the research encompasses 13 academic and executive experts using Non-probability Judgmental Sampling. Data gathering tool was semi-structured interview. In order to evaluate the quality of the research, Lincoln and Guba's Evaluative Criteria have been used in this study. Findings: Based on the findings, nine groups of KREC' key stakeholders were identified. Also, a network themes of key stakeholders' expectations designed in four comprehensive themes including influencing factors on stakeholders' expectations (contextual and environmental factors), criteria and dimensions of stakeholders' expectations (two dimensions and nine criteria), stakeholder-centric strategies (main and supporting approaches) and the external and internal consequences of meeting the expectations of stakeholders such as the satisfaction of the stakeholders, performance sustainability, etc.Conclusion: Identifying key stakeholders and revising their needs and expectations help organizations to take more successful measures in order to establish management systems effectively.