چکیده:
از مهمترین وظایف و ویژگیهای حکومت خوب، کاهش نابرابری اجتماعی است. هرچند که ممکن است شاخصهای حکمرانی خوب بهویژه کنترل فساد، اثربخشی دولت، حاکمیت قانون، کیفیت تنظیمکنندگی(قوانین و مقررات)، پاسخگویی و حق اظهارنظر بهطور غیرمستقیم شرایط را برای کاهش نابرابری اجتماعی فراهم نمایند اما جای خالی وجود شاخصی تحت عنوان نابرابری اجتماعی در تئوری حکمرانی خوب احساس میشود. این تحقیق بهدنبال پاسخ به این پرسش است که چه نقدهایی بر مدل حکمرنی خوب بهلحاظ تئوریک و کمی وارد است؟ از نظر روششناختی، این پژوهش، تلاشی نظری است و البته از روش تطبیقی کمی مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از دادههای ثانویه نیز استفاده گردیده است. از میان کشورهای عضو سازمان ملل متحد، تمامی دادههای مورد نیاز این تحقیق برای 103 کشور موجود بود که بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. یافتههای کمی مبتنی بر مدلسازی معادله ساختاری نشان دادند که مدل حکمرانی خوب از برازش مطلوبی برخوردار نیست اما با ورود متغیر نابرابری اجتماعی به مدل بهبود مییابد. در بعد نظری نقدهایی به آن وارد است که پیشنهاد شده است شاخصهای کنترل فساد، کارایی و اثربخشی دولت، امنیت، ثبات سیاسی و عدم خشونت، حاکمیت قوانین مشروع، کیفیت تنظیمکنندگی(قوانین و مقررات)، مسئولیتپذیری، پاسخگویی و حق اظهارنظر، رضایتمندی شهروندان، اجماعمحوری، کاهش نابرابری اجتماعی، عدم سلطهگری و سلطهپذیری، شفافیت، پایبندی به منافع و خواست شهروندان، دیدهبانی همگانی، رفاه و توانمندی اجتماعی، شایستهسالاری، آزادی و بهرهمندی از حقوق و عدم مداخله در گستره همگانی و خصوصی در مدل حکمرانی مورد توجه گرفته و به معیارهای ارزیابی کشورها افزوده شوند.
One of the most important features of good governance is the reduction of social inequality. Although indicators of good governance,, may indirectly provide the conditions for reducing social inequality, there is a gap under the heading of social inequality which is felt in the theory of good governance. This research seeks to answer the question of what criticisms are made of the model of good governance theoretically and quantitatively? Methodologically, this research is a theoretical endeavor and of course from a quantitative comparative method based on structural equation modeling using data.Among the UN member states, all the data needed for this study were available for 103 countries that were selected as a sample of the study. Quantitative findings based on structural equation modeling showed that the model of good governance does not have a good fit but improves with the introduction of the social inequality variable into the model. In the theoretical dimension, there are criticisms that have been suggested the indicators of control of corruption , government efficiency and resilience, security, political stability and lack of Violence, the rule of law, the quality of regulation, responsibility, accountability and the right to comment, citizen satisfaction, pivotal consensus, the reduction of social inequality, non-domination and hegemony, transparency, commitment to interests and demands, social welfare and empowerment, meritocracy, freedom and enjoyment of rights and non-interference in the public and private are considered in the governance model and are added to the evaluation criteria of countries.