چکیده:
مفهوم «وحدت» یکی از مفاهیم انتزاعی، مبهم و بنیادی در حوزة عرفان و فلسفه است و استعاره عمدهترین و مهمترین محملی است که شعرای عارف، از جمله بیدل دهلوی و مولانا، برای ملموسکردن مفاهیم انتزاعیِ عرفانی همچون «وحدت» از آن بهره بردهاند. در این پژوهش تلاش شده است تا بر اساس نظریة استعارة شناختی، مفهوم «وحدت» در مثنویهای این دو شاعر بزرگ (عرفان، طلسم حیرت، محیط اعظم، طور معرفت و مثنوی معنوی) بررسی و تحلیل شود و پس از شناخت انواع و کارکردهای شناختی استعارهها، دیدگاه و اندیشة بیدل و مولانا از خلال آنها تبیین شود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مولانا بیشتر از استعارههای مربوط به امور طبیعی، در دسترس و مذهبی استفاده کردهاست؛ اما بیدل از استعارههای مربوط به مصنوعات بشری بیشتر بهره برده است. بر این اساس هدف اصلی مولانا مطابق با اغراض تعلیمی او از بهکارگیری استعاره، بیشتر تفهیم «وحدت» به مخاطب است؛ اما بیدل در کنار آن به دنبال هنرنمایی و مضمونپردازی نیز بوده است. هر دو شاعر تحت تأثیر محیط جغرافیایی، شیوة زندگی و تجربیات زندگی خود تأکید بیشتری بر استفاده از برخی استعارهها داشتهاند.
The concept of unity is one of mental, ambiguous and fundamental concepts in the field of mysticism and philosophy. And metaphor is the main and most important tool that mystic poets, including Biddle Dehlavi and Rumi, have used to make tangible abstract mystical concepts such as unity. In this research we intend to study and analyze the unity in the Masnavis of these two great poets (Erfan, Telesm e heyrat, Mohit e azam, Towre marefat and Masnavi e manavi) based on the theory of cognitive metaphor And after identifying the types and cognitive functions of metaphors, let us determine the views and ideas of Biddle and Rumi through them. After examining the works of both poets, we found that Rumi used more metaphors related to natural, accessible and religious matters; But Biddle has used more metaphors of human artifacts. Accordingly, Rumi's main goal, in accordance with her educational intentions of using metaphor, is to better understand unity to the audience; But Biddle has also been looking for acting and theming. Both have more emphasis on the use of some metaphors under the influence of their geographical environment, lifestyle and life experiences.