چکیده:
چکیدهپیشینه و اهداف: این پژوهش با هدف بررسی روشهای حسی چندگانه و مداخله شناختی رفتاری بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان دختر نارساخوان 9 تا 10 سال انجام گرفته است. روش ها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. برای این منظور، دانشآموزان نارساخوان 9 و ۱۰ساله شهر رزن در سال تحصیلی 1402-1401، بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند که از طریق غربالگری با چکلیست نارساخوانی و آزمون هوش، تعداد 45 نفر به شکل هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، 10 جلسه یک و نیمساعته مورد آموزش قرار گرفت و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. ابزار مورداستفاده این پژوهش، آزمون اختلال خواندن سلیمی تیموری (1386)، آزمون هوش ریون (1390)، پرسشنامه خودانضباطی زندکریمی (1390) و پرسشنامه خودسنجی زندکریمی (1390)، بود. یافته ها: برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش در تحلیل دادهها نشان داد، روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی تأثیر معنیدار داشته است. همچنین مداخله شناختی رفتاری بر خودانضباطی و خودسنجی تأثیر معنیدار داشت. نتیجه گیری: در همین راستا به نظر میرسد که مربیان و والدین باید در کلاسهای معمول خود بر کودکان نارساخوان توجه داشته و برای اثربخشی بهتر از روشهای حسی چندگانه و مداخلات شناختی رفتاری در آموزش خود استفاده نمایند.
This research was conducted with the aim of investigating multiple sensory methods and cognitive behavioral intervention on self-discipline and self-assessment of 9-10-year-old dyslexic female students. The research method is practical in terms of purpose, and it was a semi-experimental design of pre-test-post-test type with a control group. For this purpose, 9 and 10-year-old dyslexic students of Razan city in the academic year of 2022-2023 were selected as a statistical population, which was selected through screening with a dyslexia checklist and intelligence test, 45 people were selected in a purposeful way and randomly in three The experimental group of 15 people and the control group of 15 were replaced. The experimental group was trained for 10 sessions of one and a half hours, and during this time, the control group did not receive any training. The tools used in this research were Selimi Timuri's reading disorder test (2006), Raven's IQ test (2010), Zandkarimi's self-discipline questionnaire (2010) and Zandkarimi's self-assessment questionnaire (2010). Analysis of covariance test was used to analyze the data. The results of the research in data analysis showed that multiple sensory methods had a significant effect on self-discipline and self-assessment. Also, cognitive-behavioral intervention has had a significant effect on discipline and self-assessment. In this regard, it seems that educators and parents should pay attention to dyslexic children in their regular classes and use multiple sensory methods and cognitive behavioral interventions in their education for better effectiveness.