چکیده:
کی پاپ* یک سبک موسیقی عامه پسند و خاستگاه آن کره جنوبی است. این موسیقی تحت تاثیر سبکها و ژانرهای مختلفی از
سرار چهان است؛ از جمله میتوان به سبکهای اکسپریمنتال *» راک» جاز*» گاسپل5» هیپ هاپ؟» آراندبی 7» رگی*» رقص
الکترونیک؟ , فولکی 1۳ , کانتری11 و کلاسیک*1 - علاوه بر ریشههای موسیقی سنتی کرهای - اشاره کرد. فرم مدرن تر این
سبک به دنبال تشکیل یکی از نخستین گروههای کی پاپ» به نام سو ته جیاند بویزلة در سال 1992 شکل گرفت. به کارگیری
سبکها و ژانرهای مختلف موسیقی توسط این گروه و تاثیر پذیری از عناصر موسیقی خارجی» به شکلگیری دوباره و مدرن شدن
عرصه موسیقی معاصر کره کمک کرد. اشخاص تحت عناوین مختلفی در این صنعت به صورت گروهی یا تک نفره زیر نظر کمپانی
هایی فعالیت میکنند. فرهنگ مدرن آیدل کی پاپ با تشکیل گروه پسرانه اچ. اودتی** در سال 1996 آغاز شد و پس از آن کی پاپ
۹ دح ۵ 1 8 امه ع ۰ 0 ۰ ۰ ام ۸ ۰
به خرده فرهنگی با فندوم 35هایی عظیمی از تمامی گروههای سنی مخصوصا جوانان و نوجوانان تبدیل شد. پس از یک دوره رکورد
در سالهای اولیه کی پاپ» این سبک وارد ژاپن شد و این آغازگر محبوبت جهانی فعلی کی پاپ بود. با پیشرفت سرویس های
شبکههای اجتماعی برخط15 نه تنها موسیقی کره بلکه صنعت سرگرمی کره به رسمیت و محبوبیت جهانی دست یافت که از آن به
اسم موج کرهای یاد میشود. اصطلاح کی پاپ از دهه 2000 بر سر زبانها افتاد؛ پیش از آن موسیقی پاپ کره جنوبی
گایو 7 نامیده میشد. هرچند کی پاپ اصطلاحی عمومی برای موسیقی کشور کره است اما به اغلب موسیقیها برای توصیف ژانری
9 از فدراسیون بین المللی صنعت فونوگرافی18» کی پاپ ششمین جایگاه از ده جایگاه اول موسیقی برتر جهان را از آن خود
کرده است و اکنون نه تنها یک سرگرمی بلکه یک تجارت قدرتمند با سریعترین رشد در بازار جهانی شناخته میشود. از پیشتازان
این عرصه میتوان به گروه پسرانه بیتی اس ** و دخترانه بلک پینک؟ ** اشاره داشت که دارای رکوردهای معتبر بین المللی چون
گینس» گرمی و... هستند.
ضمیر ناخودآگاه یا ناآگاه» در برگیرنده پدیدههای روانی و فرآیندهای زندگی و استخراج اطلاعات یا افکار به صورت غیر ارادی (
اراده از پیش تعیین شده) و یا بر اثر عوامل خارجی» که به وسیله شناسایی» ادراک نشده و فاقد کیفیت آگاهیاند. در واقع ناخودآگاه
به نوعی دارای شخصیت مستقل از شرایط حاکم بر چهان و جسم میباشد و سعی در کنترل شخصیت دارد. ناخودآگاه» انباری است
پر از تمایلها» آرزوها و خاطرات خارج از دسترس که بر اندیشهها و اعمال تاثیر دارد. فروید1* اولین کسی نبود که عوامل تاثیر
گذار ذهنی را پیدا و کشف کرد بلکه شکسپیر**» پیش تر» نیز در نمایشنامههای خود آنها را عنوان میکرد اما کاری که فروید کرد
برخی ضمیر ناخودآگاه را مانند یک بانک حافظه بزرگ میبینند چرا که ظرفیت آن تقریبا نامحدود بوده و تمام اتفاقات را به طور دائمی
ذخیره میکند تا زمانی که فرد واکنش دهد. به گفته فروید افکار و احساسات خارج از آگاهی ما» همچنان بر رفتارهای ما تاثیر
میگذارد» حتی اگر ما از این تاثیرات اساسی آگاه نباشیم. ما میدانیم قدرت ضمیر ناخودآگاه فراتر از شناخت فعلی ماست تا جایی که
23 ۷ ۱۷ ۳ زر ۰ پا ۸ ۱۷ پا ۳ ۷ ۰ مد
لوییز "* در کتاب " شفای زندگی میگوید: زندگی انعکاس افکار شماست و یا فروید میگوید: " انسان در سرزمین خودش هم
بیگانه است ". ضمیر ناخدآگاه استعداد بالایی در تحلیل» درک و خلاقیت دارد حتی اگر از آن آگاه نباشیم.
بنابراین میتوان ادعا کرد موسیقی بر ذهن ما تاثیر دارد حتی اگر بر زبان متن آگاه نباشیم. یونانیان باستان از این نکته آگاهی داشتند»
روان شناسان از آن ببره میبرند و دانش مدرن این را تایید میکند که موسیقی بر ذهن و جسم تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
این موسیقی تحت تاثیر سبک ها و ژانر های مختلفی از سرار جهان است ؛ از جمله می توان به سبک های اکسپریمنتال2 ، راک3 ، جاز4 ، گاسپل5 ، هیپ هاپ6 ، آراندبی7 ، رگی8 ، رقص الکترونیک9 ، فولک10 ، کانتری11 و کلاسیک12 - علاوه بر ریشه های موسیقی سنتی کره ای - اشاره کرد .
به کارگیری سبک ها و ژانر های مختلف موسیقی توسط این گروه و تاثیر پذیری از عناصر موسیقی خارجی ، به شکل گیری دوباره و مدرن شدن عرصه موسیقی معاصر کره کمک کرد .
به گفته فروید افکار و احساسات خارج از آگاهی ما ، همچنان بر رفتار های ما تاثیر میگذارد ، حتی اگر ما از این تاثیرات اساسی آگاه نباشیم .