چکیده:
امروزه شاهد پیشرفت روزافزون زندگی و ورود به رسانه های جدید در زمینه آموزش هستیم ولی هیچ
کدام از آنها توان رقابت با اولین شیوه آموزش یعنی لالایی و قصه گویی را ندارند. لالایی و قصه گویی
هنری ارزشمند است که نه تنها رابطه عاطفی میان مادر و کودک را استحکام میبخشد بلکه در تقویت
اعتماد به نفس، یادگیری زبان موثر است .رشدلالایی ها در زمان های بسیار دور پدید آمدهاند؛ اگر
بگوییم همزاد بشرند یاوه نگفته ایم. زیرا این آوازهای شیرین، ناب ترین و زلال ترین پیوندهای
مهرورزی مادر و کودک را باز می تابند و این مهرورزی ها، بیهیچ گمانی، از نخستین کودک و نخستین
مادر آغاز شده است، در جویبار زمان جاری شده و تا به امروز پیش آمده است از پنجره ی لالایی ها،
به سادگی، می توان به درون خانه ی دل جامعه راه یافت و آرزوها و خواسته های جامعه را بازشناخت.
حال پژوهش حاضر نشانگر آنست که از سالهای بسیار دور خانوادهها و بویژه مادران در ایران روشهای
تربیتی سالم و مبتنی بر ارزشهای ملی و معنوی همچون ،قصه، لالائی، چیستان و ضرب المثلها را
برای رشد کودکان خود برگزیده اند که دارای ماهیت علمی و مضامین روان شناختی است و در شکل
دهی به سلامت عمومی و تربیت صحیح کودکان داری اهمیت می باشد.
خلاصه ماشینی:
1 Atthanuphan 2 Standley & Moore 3 Custodero با هارموني هاي پيچيده، ريتم ها، تغييرات در پويايي و به طور کلي فقدان قابليت پيش بيني که نمونه اي از فرم لالايي است ، ممکن است کودک مهارت هاي شناختي لازم را براي مقابله با چنين موسيقي نداشته باشد (پاپوسيک ١، ١٩٩٦)، در عين حال، ظرفيت نوزادان براي گوش دادن به موسيقي و معنا بخشيدن به موسيقي را نيز نبايد دست کم گرفت (پاپوسيک ، ١٩٩٦).
1 Papousˇek 2 Lecanuet 3 Trehub 4 Trainor 5 Bergeson 6 Milligan 7 Shenfield توانايي کنار آمدن با خواسته هاي مادري ( مکينلي و بيکر٢٠٠٥،١).
با توجه به اهميت ميراثي و فرهنگي لالايي ها و از سوي ديگر اهميتي که شناخت جامعه و تغييرات آن دارد لزوم توجه جدي تر به لالايي ها و ثبت و جمع آوري آنها احساس ميشود در ارتباط با لالاييهاي فولکلوريک 1 Mackinlay & Baker 2 Masuyama 3 Macfie 4 Manasseh 5 Katsch & Merle-Fishman پژوهشهاي انجام شده را مي توان به طور کلي به سه دسته ثبتي توصيفي تحليلي و تحليلي تطبيقي دسته بندي کرد.
سه هدف از خواندن لالايي وجود دارد: 1Athikiat 2Teeravut & Tangdajahiran 3 Treeod & Lehmongkol 4 Thimachai & Sikkhabandit ١) اول، هدف لالايي ها خواباندن کودکان نوپا يا کوچک است .
British Journal of Music Education, Cambridge University Press, edited by Gordon Cox and Stephanie Pitts, 23(2), 147–160.
‘From Mozart to Motown, Lullabies to love songs: A preliminary report on the parents’ use of music with infants survey (PUMIS)’.