چکیده:
با وجودی که آموزش غیر حضوری در ایران پدیده جدیدی محسوب میشود، این شیوه آموزشی سالها است در دنیا رواج داشته و مورد استقبال قرار گرفته است. جدید و نسبتا ناشناخته بودن این شیوه آموزشی در کشور، لزوم بررسی نقاط قوت و ضعف آن را مشخص میکند. از این رو پژوهش حاضر، با هدف مقایسه خود کارآمدی و هیجانات معلمان در آموزش غیر حضوری و ادراک از آموزش حضوری در همهگیری کوید19انجام شد. این مطالعه از نوع علی-مقایسهای پس رویدادی میباشد که بر روی 71 نفر از معلمان مقطع متوسطه شهر قم صورت گرفت. پرسشنامهها در دو زمان متفاوت آموزش غیر حضوری (فعلی) و ادراک از آموزش حضوری (در سالهای گذشته)، تنظیم شد. با توجه به این که برای انجام این پژوهش از مقایسه نمرههای هر فرد با خودش در شرایط غیر حضوری و ادراک از حضوری پرداختیم، از روش t2 هتلینگ (مانوای دو گروهی)، بهره بردیم.نتایج نشان داد F در خودکارآمدی معلم (و مولفههایش) و همچنین مولفههای هیجان عشق، لذت، ناراحتی و خشم معلم معنادار است (01/0>P و 4 F> ) بنابراین نتایج نشان دهندهی متفاوت بودن آموزش غیرحضوری نسبت به ادراک از آموزش حضوری در خودکارآمدی معلمان و مولفههایش و هیجانات عشق، لذت، ناراحتی و خشم در مقطع متوسطه در دوره همهگیری کوید19 است. بین میانگین هیجان کل معلم و مولفه هیجان ترس معلم تفاوت معنی داری وجود ندارد ( 05/0<P و 4 F<) که نشان دهنده عدم تأثیر آموزش غیرحضوری بر هیجان کل و مولفهی هیجان ترس در معلمان در مقطع متوسطه در دوره همهگیری کوید19 است.
Although distance education is a new phenomenon in Iran, this method of education has been popular and welcomed in the world for many years. The new and relatively unknown method of this educational method in the country indicates the need to examine its strengths and weaknesses. Therefore, the present study was conducted with the aim of comparing teachers' self-efficacy and emotions in distance education and perception of face-to-face education in the COVID 19 epidemic. This is a post-event causal-comparative study that was performed on 71 high school teachers in Qom. The questionnaires were set at two different times of distance education (current) and perception of face-to-face education (in previous years). Considering that in order to conduct this research, we compared the scores of each person with himself in absenteeism and perception of presence, we used the t2 hoteling method (two-group maneuver). The results showed F in teacher self-efficacy (and its components). Also, the components of teacher love emotion, pleasure, sadness and anger are significant (P 4). The upset and anger in high school is during the COVID19 epidemic. There is no significant difference between the mean of total teacher excitement and the component of teacher fear emotion (P <0.05 and F <4), which indicates the lack of effect of distance education on total emotion and the component of fear emotion in high school teachers during the epidemic of COVID 19. .